Záhadná havária nemeckého transportu pred 80 rokmi v Starej Kremničke. Nikto o nej nič nevie.
Záhadná havária nemeckého transportu sa stala tri dni po Štedrom dni v roku 1944. V tomto vianočnom čase sa nad dedinou Stará Kremnička ozýval rachot a výbuchy, zakrátko z kopca, kde je trať, šľahali plamene. Ráno 27. decembra 1944 sa stalo osudným pre asi 373 nemeckých vojakov, dnes je 80. výročie tejto udalosti.
Čo sa stalo ráno po vianočných sviatkoch v roku 1944?
Havária nemeckého vojenského transportu zostáva dodnes záhadou. V obci Stará Kremnička táto udalosť bola pomerne známa, ale za hranicami chotára už to tak nebolo. V roku 2011 som založil občianske združenie Kamenica v Starej Kremničke. Popri hlavnej činnosti združenia, ktorou bola záchrana budovy miestnej železničnej zastávky sa združenie venovalo aj mapovaniu histórie obce a okolia. Medzi historické udalosti o ktoré sme sa v OZ KAMENICA zaujímali a súviseli so stanicou bola aj havária nemeckého vojenského transportu. Aj keď sa o tejto udalosti zachovali nejaké záznamy a spomienky v obci a obecnej kronike, nedalo sa určiť presne čo sa vlastne stalo.
Informácie o havárii vlaku nepostačovali na objasnenie havárie.
Príbeh, z ktorého začalo moje pátranie o tejto tragickej udalosti bol pomerne krátky. Malo ísť o nemecký vojenský transport vypravený z Vrútok, jeho cieľom mal byť Lučenec. Malo v ňom byť takmer 400 vojakov a naložený bol hlavne muníciou a zbraňami, bez ťažkej vojenskej techniky. Aká to bola jednotka sa nevie, tento dosť dôležitý údaj chýba. V príbehu o havárii sa spomína, že vlaku zlyhali brzdy, a že už pri zjazde od Kremnice smerom do Starej Kremničky sa nedal vlak ubrzdiť a dosiahol vysokú rýchlosť, údajne až okolo 100 km/hod.. Už dlho pred vjazdom do stanice bolo počuť výstražné húkanie rušňovodiča, ktoré signalizovalo zastaviť vlak všetkými možnými prostriedkami. Na základe toho sa výpravca v Starej Kremničke rozhodol vlak presmerovať na slepú koľaj a pokúsiť sa ho zastaviť.
Nemecký vojenský transport havaroval, vagóny začali horieť.
Vlak sa zastaviť nepodarilo, prerazil koniec slepej koľaje a parný rušeň spolu s niekoľkými vagónmi padol z výšky asi 8 metrov na hlavnú trať pred tunelom Skalica. Vlak následne začal horieť a začala vybuchovať prevážaná munícia. V tomto horiacom pekle bolo pre vojakov takmer nemožné sa zachrániť. Železničná trať sa nachádza na úpätí svahu nad Starou Kremničkou a podľa zachytených spomienok bolo vidieť veľa horiacich vojakov utekať dole svahom ku potoku v snahe uhasiť vo vode svoje horiace uniformy. V ďalších spomienkach sa uvádza ako pri výbuchoch munície rôzne úlomky a črepy padali až do dediny, ľudia to opisovali ako hotové peklo nad dedinou. V spomienkach je zachytené aj ako mŕtvych vojakov zhromažďovali na dolný koniec dediny, balili do vriec a nakladali do auta a odvážali smerom na Žiar nad Hronom (Zvolen). Podľa zápisu v obecnej kronike malo pri havárii zahynúť 373 vojakov, len 7 sa malo zachrániť.
Nemci cudzie zavinenie nezistili.
Nemecký vojenský transport mal 37 vagónov, z toho sa asi polovica vykoľajila a zväčša vyhorela. V následných udalostiach po havárii sa opisuje aj vyšetrovanie príčin havárie. Nemci zaistili všetkých železničiarov čo mali v ten deň službu, taktiež všetky dokumenty a písomnosti z jednotlivých staníc kadiaľ vlak prechádzal. Cudzie zavinenie sa nezistilo, všetci boli prepustení, neboli ani žiadne represálie zo strany Nemcov. Z odstraňovania havárie sa v obci zachovali 3 fotografie. Toto boli základné informácie a zistenia s ktorými som začal pracovať a zisťovať viac o tragickej udalosti v Starej Kremničke.
Čo sa mi podarilo zistiť sa dočítate v pokračovaní článku: Skutok sa nestal?.