V SNP chýbala ťažká technika, mali pomôcť pancierové vlaky. (7. časť)
Pancierový vlak IPV I – Štefánik si našiel miesto na modelovom koľajisku modelára a zberateľa, z Vrútok. Pancierový vlak Štefánik bol vyrobený ako prvý vojenský vlak na pomoc SNP. Prvýkrát zasiahol do ostrých bojov 5.10.1944 pri Starej Kremničke. Druhýkrát prišiel do Starej Kremničky v roku 2009, po tom ako bol zrekonštruovaný. Tretíkrát to bolo v roku 2016 už ako model v železničnej veľkosti H0.
Povstaleckej armáde po vypuknutí SNP chýbali ťažké zbrane.
Po vypuknutí SNP pociťovala povstalecká armáda nedostatok ťažkých zbraní, preto sa prikročilo k stavbe improvizovaných pancierových vlakov. Rozkaz na stavbu pancierových vlakov bol vydaný 4. septembra 1944. Stavba prebiehala v dielňach Slovenských železníc vo Zvolene. Výstavbou vlakov poverili plk. Štefana Čániho. Inžinier Hugo Velan bol technickým vedúcim, majstrami boli Ondrej Trnka a Ondrej Mozola. Päť dní po začatí stavby bol Štefánik v hrubých črtách hotový. Pracovalo sa s vysokým nasadením, aby bojujúca armáda mohla pancierový vlak čo najskôr využiť. Vlak pozostával z piatich vozňov a rušňa. Vpredu bol tzv. tykadlový vozeň, potom sa zapojil delový a tankový vozeň, za nimi rušeň, nasledoval tankový a guľometný vozeň.
Po 14 dňoch bol postavený prvý pancierový vlak.
Výzbroj tankových vagónov bola privezená z Martina, boli to zväčša nepojazdné tanky vz. 34 a vz. 35. Prvý pancierový vlak bol postavený za 14 dní. Pomenovanie vlakov bolo určené rozkazom č. 38, Veliteľstva 1. československej armády. Prvý pancierový vlak dostal oficiálne meno IPV I – Generála M. R. Štefánika, v praxi sa používala skrátená verzia IPV I – Štefánik. Veliteľom vlaku bol kpt. F. Adam, zástupcom veliteľa npor. A. Tököly, posádku tvorilo okolo 70 mužov. Skúšobnú jazdu a ostré streľby absolvoval na trati Zvolen – Krupina a 27. 9. 1944 ho nasadili na železničnú trať Hronská Dúbrava – Kremnica. Prvýkrát do ostrých bojov zasiahol Štefánik pri Starej Kremničke 5. 10. 1944. Cieľom bojov pri Starej Kremničke bolo zastaviť postup nemeckých jednotiek SS Schill a SS Tatra v smere od Žiaru nad Hronom a Kremnice smerom na Zvolen.
Sláva pancierových vlakov zo SNP sa obnovila pri príležitosti 65. výročia SNP.
Pri plánovaní osláv 65. výročia SNP, v roku 2009 sa objavila myšlienka zrekonštruovať pancierový vlak Štefánik. Múzeum SNP v Banskej Bystrici a členovia Klubu historickej techniky zo Zvolena sa spoločne pustili do projektu jeho obnovy. Bolo známe, že sa zachovali dva pôvodné vagóny z pancierového vlaku. Jeden tankový vozeň bol vystavený v ŽOS Zvolen. Druhý guľometný vozeň bol súčasťou expozície v Múzeu SNP. Na rekonštrukciu vlaku sa použil aj delový vozeň, ktorý bol replikou použitou pri tvorbe filmu – Deň, ktorý neumrie. Do úplnej zostavy pancierového vlaku nadšenci KHT Zvolen vyrobili nanovo ešte predsunutý (tykadlový) vozeň. Rekonštrukcia IPV I – Štefánik trvala 2 mesiace.
Dobová bojová ukážka bojov SNP v Starej Kremničke.
Oslavy 65. výročia SNP vyvrcholili v Starej Kremničke, kde sa uskutočnila dobová bojová ukážka bojov SNP, s použitím pancierového vlaku Štefánik. Okrem pancierového vlaku a jeho osádky sa v ukážke predstavili rôzne kluby vojenskej histórie pod vedením KVH Carpathia. Bojová ukážka simulovala bojovú situáciu tak, ako sa stala v začiatkom októbra 1944. Povstalecká armáda zaujala obranné postavenie, nemecké jednotky začali útok na ich postavenie. Na pomoc povstalcom prichádza IPV I – Štefánik, po silnej paľbe zo všetkých zbrani v pancierovom vlaku sa začal útok povstaleckej armády a nemecké jednotky boli vytlačené zo Starej Kremničky. O ukážku bojov bol medzi laickou aj odbornou verejnosťou obrovský záujem. Bojovú ukážku si prišlo pozrieť vyše 6 000 divákov.
Pancierový vlak Štefánik sa objavil v Starej Kremničke aj v roku 2016.
Pri príležitosti bojov SNP v Starej Kremničke (4.-5.10. 1944) som 4.10. 2016 otvoril stálu výstavu – Stará Kremnička v čase, inštalovanú v kultúrnom dome. Výstava sa venovala histórii obce, medzi exponátmi sa objavil aj model (H0) pancierového vlaku IPV I – Štefánik, ktorý mi na výstavu zapožičal priaznivec vojenskej histórie Michal Bakoš, s ktorým príležitostne spolupracujem. Dokopy nás dal záujem o históriu železničnej trate Slovenský Semmering a udalosti, ktoré sa na nej stali. Ako hlavná udalosť boli boje SNP v októbri 1944 a pancierový vlak Štefánik. Michal Bakoš je aj železničný modelár, a prezentoval v minulosti model pancierového vlaku, ktorý postavil ako kópiu skutočného IPV I – Štefánik. V roku 2016 som pripravoval v Starej Kremničke výstavu – Stará Kremnička v čase. Na túto výstavu mi zapožičal tento model vlaku, ktorý mi tematicky zapadol do témy výstavy. Potešujúce bolo, že Michal mal navyše postavený aj model železničnej stanice v Starej Kremničke.
Naša spolupráca pokračuje v rôznej forme dodnes.
Výstava v Starej Kremničke mala úspech. Otvorenia výstavy sa zúčastnili aj niektorí členovia klubov vojenskej histórie pod vedením KVH Carpathia, ktorí na výstave prezentovali vojenskú výstroj a výzbroj. Niektorí z nich boli aj pri prezentácii pancierového vlaku v Starej Kremničke, v roku 2009 a pri druhej rekonštrukcii dobových bojov SNP v roku 2012 (už bez IPV I – Štefánik). Výstava bola inštalovaná ako stála. Model pancierového vlaku a stanice pobudol však len niekoľko týždňov. Potom sa vrátil späť do Vrútok svojmu majiteľovi. Odvtedy naše kontakty boli zamerané na výmenu rôznych poznatkov, fotografií a iných materiálov spojených z históriou SNP a 2. svetovej vojny. Okrem modelárstva je Michal aj vášnivý zberateľ odznakov, medailí a rôznych materiálov, ktoré súvisia s obdobím vojny. Postupne sa mu táto zbierka rozrastala a dnes už má v nej mnohé hodnotné exponáty.
Svoju zbierku si Michal nenechá len pre seba.
Svoju bohatú zbierku má v pláne vystaviť vo Vrútkach, v klube železničných modelárov, ktorého je členom. V klube by chceli zriadiť aj výstavu venovanú pancierovým vlakom, ktoré bojovali v SNP. Zbierku neustále rozširuje, aktívne vyhľadáva miesta a ľudí, kde by mohol niečo získať, či už na burzách alebo aj osobnými kontaktami. Pracuje aj na svojich modeloch, pancierové vlaky neustále vylepšuje podľa získaných materiálov, aby čo najviac zodpovedali skutočnosti. Po tom ako postavil model pancierového vlaku Štefánik, postavil aj druhý pancierový vlak Hurban. Vzorom mal maketu vlaku, ktorá je vystavená vo zvolenskom parku. Maketa bola pôvodne postavená pre film Deň, ktorý neumrie. Po skončení natáčania ju tvorcovia filmu venovali mestu Zvolen a odvtedy tvorí spomienku na boje pancierových vlakov v SNP. Nie je to originálny pancierový vlak Hurban, ako sa niekedy mylne uvádza.
Pribudne nový model pancierového vlaku Štefánik.
Od postavenia prvého modelu IPV I – Štefánik sa Michalovi podarilo zozbierať rôzne dobové materiály o pancierovom vlaku Štefánik a tak sa rozhodol podľa nich postaviť nový model. Tento model by mal byť vernou zmenšeninou originálu. Aktuálne má rozostavaný aj model stanice a tunela Čremošné s okolím. Ako je známe oblasť Čremošné je miesto prvého bojového nasadenia pancierového vlaku IPV II – Hurban. Tak sa po Starej Kremničke môžeme tešiť na ďalšie stvárnenie miesta bojových operácii pancierových vlakov v modelovej veľkosti H0. S Michalom uvažujem, že by sme na budúci rok, pri príležitosti 80. výročia SNP vystavili jeho celú zbierku v Starej Kremničke, prípadne ako súčasť niektorých osláv SNP v blízkom okolí.