V SNP chýbala ťažká technika, mali pomôcť pancierové vlaky. (6. časť)
V roku 2010 IPV I – Štefánik absolvoval turné po Slovensku, počas ktorého sa prezentoval pri bojových ukážkach alebo pri statických výstavách. Záujem ľudí bol veľký , súprava pancierového vlaku bola doplnená aj o tri prezentačné vagóny v ktorých bola inštalovaná výstava o SNP a pancierových vlakoch.
Nadšenie z vynoveného pancierového vlaku neutíchalo.
Úspech a záujem verejnosti, ktorý vyvolal pancierový vlak povzbudil aj autorov projektu, ktorí v roku 2010 pripravili množstvo ďalších podujatí, či už bojových ukážok alebo statických výstav a prezentácii. Pancierový vlak obohatili o ďalšie tri expozičné vozne s výstavami o Slovenskom národnom povstaní a stavbe pancierových vlakov a výstavou o stavbe a rekonštrukcii IPV I – Štefánik. V jednom z vozňov bola nainštalovaná veľkoplošná obrazovka a návštevníci mali možnosť pozrieť si dokumentárne video prezentujúce rekonštrukciu pancierového vlaku. Takto pancierový vlak prešiel takmer celé Slovensko. Na miestach, kde bola prezentácia pancierového vlaku, táto často obohatila aj vyučovací proces žiakov základných a stredných škôl. Mohli sa tu oboznámiť o časti slovenskej histórie venovanej SNP. Aj tu platilo, že lepšie raz vidieť ako 100x počuť, či už to bolo pri bojových ukážkach alebo prezentáciách a výstavách, vidieť pancierový vlak na vlastné oči.
Vrchol pre pancierový vlak prišiel v roku 2013.
Chýr o zrekonštruovanom pancierovom vlaku išiel aj do sveta. Najväčšie prekvapenie prišlo z holandského Utrechtu. Pri príležitosti 300. výročia od podpísania mierovej zmluvy v holandskom Utrechte sa v tamojšom železničnom múzeu uskutočnil jeden z najväčších výstavno-prezentačných projektov v strednej Európe, ktoré sa týkajú histórie a železníc, pod názvom Vlaky vo vojne. Pozvanie na túto výstavu prišlo aj pre zrekonštruovaný pancierový vlak Štefánik. Súčasťou holandského projektu bola statická prezentácia 16 vlakových súprav z celého sveta. Slávnostné otvorenie výstavy sa uskutočnilo 27. marca 2013, podujatie bolo do 1. septembra 2013. Raritou tohto podujatia bolo, že zrekonštruovaný IPV I – Štefánik bol tu ako jediný, z časti autentický vlak (tankový a guľometný vozeň). Vystavenie celej súpravy pancierového vlaku Štefánik v Holandsku bolo zároveň ocenením dlhoročnej práce stoviek ľudí, ktorí pracovali na projekte jeho obnovy a následnej prezentácie.
V roku 2014 končí bojovú púť úspešný projektu IPV I – Štefánik.
Po návrate z Holandska zostal pancierový vlak od 3. 10. 2013 až do 30. 6. 2014 ako statická ukážka v Bratislave, v Múzeu dopravy na Šancovej ulici. Po skončení výstavy v Bratislave mal pred sebou pancierový vlak poslednú bojovú úlohu. V nedeľu 31.augusta sa na železničnej stanici Šalková predviedol pancierový vlak Štefánik v plnej bojovej sile. Posledná dynamická bojová ukážka prilákala množstvo divákov, ktorí si naposledy pozreli bojové nasadenie pancierového vlaku na improvizovanom bojisku. Táto rekonštrukcia bojov z konca októbra 1944 zavŕšila štvordňové oslavy 70. výročia Slovenského národného povstania. Po oslavách 70. výročia SNP bola súprava odstavená vo Zvolene. Následne začiatkom mája 2015 prevezená do Banskej Bystrice. V Múzeu SNP pancierový vlak vytvoril staticky exponát pripomínajúci boje SNP s použitím pancierových vlakov.
Pancierový vlak Štefánik sa objavil v Starej Kremničke aj v roku 2016.
Pri príležitosti bojov SNP v Starej Kremničke (4.-5.10. 1944) som 4.10. 2016 otvoril stálu výstavu – Stará Kremnička v čase, inštalovanú v kultúrnom dome. Výstava sa venovala histórii obce, medzi exponátmi sa objavil aj model (H0) pancierového vlaku IPV I – Štefánik, ktorý mi na výstavu zapožičal priaznivec vojenskej histórie Michal Bakos, s ktorým príležitostne spolupracujem. V jeho zbierke sa okrem iného nachádza aj množstvo odznakov a medailí venovaných SNP, medzi ktorými sú aj odznaky venované pancierovým vlakom. Otvorenia výstavy sa zúčastnili aj niektorí členovia KVH pod vedením KVH Carpathia, ktorí na výstave prezentovali vojenskú výstroj a výzbroj. Niektorí z nich boli aj pri prezentácii pancierového vlaku v Starej Kremničke, v roku 2009 a pri druhej rekonštrukcii dobových bojov SNP v roku 2012 (už bez IPV I – Štefánik).
Poznámka autora na záver série článkov o pancierových vlakoch v SNP.
Myslím, že je to škoda, že máme niečo svetové a skončilo to ako statická výstavná ukážka v múzeu, kde už neplní až tak svoju úlohu, ako to bolo pri pohybe po koľajach v rokoch 2009 – 2014. Pri oslavách SNP sa na pancierové vlaky opäť zabúda, tieto tvorili hlavnú údernú zbraň v boji proti nemeckým jednotkám. Pancierové vlaky okrem svojej mohutnej palebnej sily pôsobili aj morálne na vojakov a aj civilných obyvateľov, vlievali do nich sebavedomie, odvahu a obetavosť. Pancierové vlaky vyvážili nedostatok inej pancierovej techniky, ktorá povstaleckej armáde chýbala. V neposlednom rade to bol aj nevšedný a obetavý výkon ľudí, ktorí v krátkom čase postavili 3 pancierové vlaky. Priebežne sa podieľali aj na ich opravách a vylepšovaní po bojoch v ktorých boli poškodené, v železničných dielňach vo Zvolene.