V SNP chýbala ťažká technika, mali pomôcť pancierové vlaky. (5. časť)
V období SNP zohrali pancierové vlaky postavené narýchlo v železničných dielňach vo Zvolene jednu z najvýznamnejších úloh pri obrane povstaleckého územia. Na postupujúce nemecké jednotky pôsobili neraz prekvapivo a odstrašujúco. Pri spomienkach na SNP, akoby sa táto udalosť strácala.
Sláva pancierových vlakov zo SNP sa obnovila pri príležitosti 65. výročia SNP.
Pri plánovaní osláv 65. výročia SNP, v roku 2009 sa objavila myšlienka zrekonštruovať pancierový vlak Štefánik. Múzeum SNP v Banskej Bystrici a členovia Klubu historickej techniky zo Zvolena sa spoločne pustili do projektu jeho obnovy. Bolo známe, že sa zachovali dva pôvodné vagóny z pancierového vlaku. Jeden tankový vozeň bol vystavený v ŽOS Zvolen. Druhý guľometný vozeň bol súčasťou expozície v Múzeu SNP. Na rekonštrukciu vlaku sa použil aj delový vozeň, ktorý bol replikou použitou pri tvorbe filmu – Deň, ktorý neumrie a bol stálou expozíciou repliky pancierového vlaku Hurban v parku, vo Zvolene. Do úplnej zostavy pancierového vlaku nadšenci KHT Zvolen vyrobili nanovo ešte predsunutý (tykadlový) vozeň. Rekonštrukcia IPV I – Štefánik trvala 2 mesiace. Bolo potrebné všetky vozne skontrolovať, opraviť do stavu, aby boli schopné bezpečnej prevádzky na koľajach. Pôvodné dva vagóny boli na podvozkoch vyrobených ešte v 20 rokoch minulého storočia. Po roku 1954 slúžili ako statické exponáty.
Oslavy 65. výročia SNP s veľkolepým návratom IPV I – Štefánik.
Dobrá vec sa podarila, rekonštrukcia pancierového vlaku bola dokončená 21. augusta 2009. Bolo to symbolicky na mieste, kde aj skutočne v roku 1944 vyrobili pôvodný pancierový vlak. O štyri dni neskôr, 25. augusta 2009, IPV I – Štefánik úspešne absolvoval skúšobnú jazdu na trati Zvolen – Hronská Dúbrava – Bartošova Lehôtka. Verejnosti bol potom zrekonštruovaný Štefánik predstavený počas osláv 65. výročia SNP, dňa 29. augusta 2009 v Banskej Bystrici. V rámci osláv SNP bol pancierový vlak 30. 8. 2009 predstavený v Hronci pri statickej prezentácii. V rámci pretekov parných rušňov GRAND PRIX 2009, 12. 9. 2009 v ŽST Zvolen nákladná stanica bol IPV I – Štefánik súčasťou bojovej ukážky. Vrcholom osláv sa stala Stará Kremnička, kde sa 13. 9. 2009 konala ukážka bojov pancierového vlaku Štefánik na miestach, kde počas SNP bol prvýkrát nasadený do bojov.
Stará Kremnička sa zapísala do histórie SNP aj vďaka IPV I – Štefánik.
V dňoch 4.- 5. 10. 1944 slovenská povstalecká armáda vytvorila obranné postavenie pri Starej Kremničke pred postupujúcimi jednotkami SS Schill od Žiaru nad Hronom a Lutili. V snahe, čo najviac oslabiť nemecké jednotky bolo rozhodnuté o útoku na nemecké pozície. V tomto malo pomôcť aj prvé nasadenie IPV I – Štefánik do bojov. V prvom momente streľba z pancierového vlaku Nemcov prekvapila. Neskôr sa už nemecká streľba z mínometov zamerala aj na ostreľovanie pancierového vlaku. Ten na svoje krytie využíval zárezy na trati, z ktorých podnikal bojové výpady v rôznych smeroch, čím miatol nemeckých strelcov. Podľa spomienok veliteľa vlaku to bola hra na skrývačku, raz sa pancierový vlak objavil na jednej strane zárezu, raz na druhej, a vždy to bola plná paľba zo všetkých zbraní na nepriateľa. Postup nepriateľa sa podarilo zastaviť, avšak začalo hroziť obkľúčenie nemeckými jednotkami, ktoré začali prenikať údolím Hrona od Svätého Kríža. Povstalci ustúpili smerom k Jalnej.
Dobová bojová ukážka bojov SNP v Starej Kremničke.
Oslavy 65. výročia SNP vyvrcholili v Starej Kremničke, kde sa uskutočnila dobová bojová ukážka bojov SNP, s použitím pancierového vlaku Štefánik. Okrem pancierového vlaku a jeho osádky sa v ukážke predstavili rôzne kluby vojenskej histórie pod vedením KVH Carpathia. Bojová ukážka simulovala bojovú situáciu tak, ako sa stala v začiatkom októbra 1944, ako je opísaná aj predchádzajúcom odstavci. Povstalecká armáda zaujala obranné postavenie, nemecké jednotky začali útok na ich postavenie. Na pomoc povstalcom prichádza IPV I – Štefánik, po silnej paľbe zo všetkých zbrani v pancierovom vlaku sa začal útok povstaleckej armády a nemecké jednotky boli vytlačené zo starej Kremničky. O ukážku bojov bol medzi laickou aj odbornou verejnosťou obrovský záujem. Bojovú ukážku si prišlo pozrieť vyše 6 000 divákov. Do Starej Kremničky prišiel aj plný mimoriadny osobný vlak z Banskej Bystrice a Zvolena. Medzi divákmi bolo aj mnoho pamätníkov z bojov SNP. Skvelá atmosféra bola aj vďaka výbornej organizácii podujatia.
Pancierový vlak Štefánik má aj pamätnú tabuľu v Starej Kremničke.
Počas príprav bojovej ukážky iniciovali účinkujúce kluby vojenskej histórie inštaláciu pamätnej tabule v Starej Kremničke, na počesť IPV I – Štefánik. Tabuľa bola slávnostne odhalená pri tuneli Kečka po skončení bojovej ukážky. V roku 2010 sa tabuľa stala súčasťou náučného chodníka Kamenica, ktorý som vybudoval v Starej Kremničke. Odvtedy tabuľa akosi upadla do zabudnutia, takmer nikde sa už nespomína. Podobne opäť aj na pancierové vlaky sa málo spomína pri oslavách SNP po tom, čo rekonštruovaný pancierový vlak skončil svoju bojovú púť v roku 2014. S reakcií, čo som zachytil na bojovú ukážku v Starej Kremničke bolo veľa chváli od návštevníkov, hostí ale aj od členov klubov vojenskej histórie, ktorí predvádzali ukážku. Chválili si organizáciu podujatia, ale aj miesto bojovej ukážky. Miesto, kde ukážka prebiehala bolo jedno z najlepších na Slovensku, kde vo svojej histórii bojové kluby účinkovali. Terén naplno umožňoval zobraziť vernú ukážku bojov s použitím akejkoľvek historickej bojovej techniky.
Pokračovanie: V SNP chýbala ťažká technika, mali pomôcť pancierové vlaky. (6. časť)