Stredoslovenské železnice na starých fotografiách. (6. časť)
V medzivojnovom období sa začala budovať tzv. Stredoslovenská transverzála – spojnica Nitry cez Prievidzu, Handlovú, Dolnú Štubňu, Banskú Bystricu a Margecany s Košicami.
Úsek železnice od Červenej Skaly smeruje už do východoslovenského regiónu.
V predchádzajúcej 5. časti seriálu, cestovanie v čase skončilo v Červenej Skale. Tu sa budovanie železnice smerom na Košice na dlhší čas zastavilo. Úsek z Červenej Skaly už je už viac východoslovenská železnica, ale pre úplnosť ju dokončím v tomto pokračovaní stredoslovenských železníc na starých fotografiách.
Železnica z Banskej Bystrice sa postupne predlžuje až do Margecian.
V roku 1884 bola železnica z Banskej Bystrice predĺžená do Podbrezovej, hlavne kvôli železiarňam. V roku 1895 pokračuje trať cez Brezno nad Hronom (Brezno) do Polhory (Pohronská Polhora). Z Polhory v roku 1896 pokračuje železnica horským terénom do Tisovca. Z Brezna pokračuje železnica v roku 1903, do Červenej Skaly. V roku 1913 bola vybudovaná súkromná miestna železnica z Banskej Bystrice do Harmanca (papierne). Nakoniec v roku 1936 je postavený úsek z Červenej Skaly do Margecian. V roku 1940 je vybudovaná železnica z Banskej Bystrice cez Harmanec, smerom do Vrútok, s napojením na trať Zvolen – Kremnica – Vrútky.
Novostavba železnice bol len úsek Červená Skala – Mníšek nad Hnilcom.
Výstavba železnice pozostávala z úpravy súkromnej normálne rozchodnej lokálky Margecany – Gelnica. Z rekonštrukcie takisto súkromnej úzkorochodky Gelnica – Smolnická Huta v úseku Gelnica – Mníšek nad Hnilcom. Úplne nový úsek železnice sa vybudoval v úseku Mníšek nad Hnilcom – Červená Skala. Použité súkromné železnice boli štátom vykúpené na účet stavby.