Stredoslovenské železnice na starých fotografiách. (3. časť)
Uhorská severná železnica bola prvá železničná trať, ktorá pretínala stredné Slovensko. Stavala sa v rokoch 1870-72. Profil trate ju radí medzi horské železnice, neskôr získala prezývku Slovenský Semmering.
Výhodnejšia trasa do Vrútok bola cez Kremnicu ako pôvodne do Ružomberka.
Pôvodný projekt cez Ružomberok bol z hľadiska dĺžky stavby nevýhodný, z toho vyplynulo hľadanie výhodnejšej trasy. Po rôznych prieskumoch padla voľba na trasu Zvolen – Kremnica – Vrútky. V roku 1868 bolo stavbou trate Šalgótarjan – Zvolen – Vrútky poverené stavebné podnikateľstvo „Wiener Bank – Verein“. Práce na výstavbe trate začali v roku 1869, prvý úsek Šalgótarjan – Zvolen bol ukončený v roku 1871, úsek Zvolen – Vrútky sa ukončil v lete 1872. Po kolaudácii trate nasledovali skúšobné jazdy zamerané aj na stanovenie cestovných poriadkov. Následne technicko-policajná obchôdzka konštatovala stavbu celej trate za dopravy bezpečnú a udelila povolenie na odovzdanie verejnej doprave dňa 12. augusta 1872.
Za tri roky postavili 96 km železničnej trate.
Na úseku Zvolen – Vrútky začali od augusta 1869 projektové práce, samotná stavba náročnej horskej trate sa začala v máji 1870. Projekt trate sa pre šetrenie nákladov čo najviac vyhýbal budovaniu viaduktov a mostov, ktoré nahradili množstvom tunelov, zárezov a násypov. Trať bola naprojektovaná ako jednokoľajná so stúpaním 16 ‰. V úseku Trnavá Hora – Kremnické Bane prekonávala značnú nadmorskú výšku z 261 m n. m. po najvyššiu nadmorskú výšku na celej trati a to 773m n. m.. V pokračovaní z Kremnických Bani je to zasa opačne, klesanie 16 ‰ cez Turček a Hornú Štubňu do stanice Diviaky 448 m n. m.. Výstavba trate bola značným prínosom pre celý región.
Pôvodný termín otvorenia trate nestihli.
Železničná trať Zvolen – Kremnica – Vrútky zahájila svoju prevádzku dňa 12.8.1872. Prvý osobný vlak bol vypravený z Vrútok o 1:18 hod., v Kremnici bol o 3:47 hod. a do Budapešti prišiel 12:51 hod.. V opačnom smere bol z Budapešti vypravený zmiešaný vlak (osobné a nákladné vagóny) už 11.8.1872 o 23:00 hod., do Kremnice prišiel o 11:03 hod. a do Vrútok dorazil 15:05 hod.. K otvoreniu trate malo prísť o niečo skôr, termín bol 1.7.1872. Avšak kvôli technickej chybe pri stavbe trate medzi Trnavou Horou a Starou Kremničkou, kde sa vplyvom teplého počasia zosunul násyp pod traťou sa stavba oneskorila. Tento bol navážaný v zimných mesiacoch zmrznutou zeminou, ktorá vplyvom tepla povolila a násyp sa niekoľkokrát zosunul a musel byť opravovaný.
Ako železnica prišla k prezývke Slovenský Semmering.
V nemalej miere nová trať prispela aj k rýchlejšiemu cestovaniu v smer juh-sever v rámci Uhorska. Postupne začína vzrastať význam starobylého banského mesta Kremnica, ktoré z hľadiska vtedajšieho cestovného ruchu ponúkalo mnohé možnosti vyžitia, hlavne v zime. Vo väčšej miere sem začali cestovať turisti a športovci vlakom z Budapešti, ktorí prišli aj s pomenovaním, respektíve prezývkou Slovenský Semmering. Pripomínalo im to rakúske stredisko Semmering, pre svoju podobnosť železničnej horskej trate s možnosťami vyžitia v Kremnici a okolí, hlavne pri zimných športoch. Cestovanie do Kremnice bolo pre nich výhodnejšie ako do rakúskych zimných stredísk.