Stredoslovenské železnice na starých fotografiách. (1. časť)
Na strednom Slovensku za nachádzajú železnice, ktoré sa začali stavať v začiatkoch rozvoja železničnej dopravy už za čias Rakúsko-Uhorska. Prvou železnicou bola Uhorská severná železnica na ktorú nadväzovala odbočka zo Zvolena do Banskej Bystrice. Hronská Dúbrava sa stala dôležitým dopravným uzlom, kde končila železnica z Banskej Štiavnice a Pohronská železnica.
Významný železničný dopravný uzol Hronská Breznica, neskôr Hronská Dúbrava.
Železničná stanica Hronská Breznica bola postavená pri stavbe Uhorskej severnej železnice v rokoch 1870-72. Úsek Zvolen – Kremnica – Vrútky bol odovzdaný do užívania 12.8. 1872. V čase budovania Uhorskej severnej železnice sa začala budovať aj úzkokoľajná železnica z Hronskej Breznice do Banskej Štiavnice. V januári 1870 bolo požiadané o povolenie začatia prác. V apríli 1870 sa začali samotné stavebné práce na stavbe trate. Stavba bola ukončená dňa 2. 8. 1873. Po postavení úzkokoľajky sa Hronská Breznica stáva aj prekládkovou stanicou pre tovar a aj prestupovou pre cestujúcich.
Význam stanice vzrástol po postavení Pohronskej železnice.
Význam stanica vzrastá po tom, ako do prevádzky bola spustená železničná trať Hronská Dúbrava – Levice. Prvý vlak prešiel po tejto trati dňa 27.10. 1896. Zaujímavosťou bolo, že vlaky od Levíc končili v Hronskej Dúbrave, nejazdili až do Zvolena. Tým sa stala stanica dôležitým prestupovým uzlom smerom do Zvolena, smer na Kremnicu a Banskú Štiavnicu, k tomu ešte prekladisko nákladných vlakov s tovarom, do a z Banskej Štiavnice. Vlaky Pohronskej železnice začali chodiť do Zvolena až v roku 1910, po tom ako Zvolenská župa požiadala uhorské ministerstvo obchodu o ich predĺženie do Zvolena.
Dôležitosť stanice je dnes už minulosťou.
Stanica od roku 1872, po tom čo bola postavená prvá železničná trať na strednom Slovensku, Uhorská severná železnica, žila pomerne rušným dopravným životom. V roku 1942 sa názov stanice zmenil na Hronská Dúbrava. V povojnovom období bola prebudovaná úzkokoľajná trať do Banskej Štiavnice na normálny rozchod. Otvorená bola 30. 10. 1949 s názvom Trať mládeže. Z dôležitého dopravného uzla sa v dnešnej dobe stala len miestna osobná stanica, v ktorej od roku 2012 prestali zastavovať rýchliky, väčšina vlakov zo všetkých smerov končí vo Zvolene. O svoje prežitie bojuje neustále železničná trať do Banskej Štiavnice, takisto aj význam trate smer Kremnica – Vrútky je už dávno za jej zenitom. Samotná stanica dnes pôsobí dosť pusto a aj ošarpane, oproti tomu ako vyzerala napríklad na starých fotografiách.
Fotogaléria starých fotografií stanice Hronská Breznica (Hronská Dúbrava)
Pokračovanie: Stredoslovenské železnice na starých fotografiách. (2. časť)