Pancierový vlak Štefánik
|

Pancierový vlak Štefánik prešiel 5.10.1944 bojovým krstom pri Starej Kremničke.

Pancierový vlak IPV l – Štefánik prvýkrát zasiahol do bojov pri Starej Kremničke pred 80. rokmi – 5.10.1944. Bol postavený ako prvý pancierový vlak pre potreby povstaleckej armády po vypuknutí SNP.

IPV I - Štefánik
IPV I – Štefánik. Zdroj: OZ KAMENICA

Po 14 dňoch bol na koľajach prvý pancierový vlak IPV l – Štefánik.

Povstalecká armáda mala pomerne nedostatok ťažkých zbraní, preto sa prikročilo k stavbe improvizovaných pancierových vlakov. Rozkaz na stavbu pancierových vlakov bol vydaný 4. septembra 1944. Stavba prebiehala v dielňach Slovenských železníc vo Zvolene. Robotníkom chýbala dokumentácia a skúsenosti s podobnou prácou, nebol ani dostatok vhodného materiálu. Nemali predovšetkým plechy na opancierovanie rušňov a vagónov. Spočiatku používali obyčajný kotlový plech, až neskôr sa podarilo zohnať 10 až 15 mm plech. Tento plech bol dovezený z Podbrezovej, kde ho pôvodne vyrobili pre nemecké ponorky. Vlak pozostával z piatich vagónov a rušňa. Vpredu bol tzv. tykadlový vozeň, potom sa zapojil delový a tankový vagón, za nimi rušeň a potom tankový a guľometný vagón. Výzbroj tankových vagónov bola privezená z Martina, boli to zväčša nepojazdné tanky vz. 34 a vz. 35. Prvý pancierový vlak bol postavený za 14 dní.

Tankový vagón.
Tankový vagón. Zdroj: OZ KAMENICA

Do ostrých bojov bol pancierový vlak nasadený 4. a 5.10.1944.

Pomenovanie vlakov bolo určené rozkazom č. 38, Veliteľstva 1. československej armády. Prvý pancierový vlak dostal oficiálne meno IPV I – Generála M. R. Štefánika, v praxi sa používala skrátená verzia IPV I – Štefánik. Veliteľom vlaku bol kpt. F. Adam, zástupcom veliteľa npor. A. Tököly, posádku tvorilo okolo 70 mužov. Skúšobnú jazdu a ostré streľby absolvoval na trati Zvolen – Krupina a 27. 9. 1944 ho nasadili na železničnú trať Hronská Dúbrava – Kremnica. Prvýkrát do ostrých bojov zasiahol Štefánik pri Starej Kremničke 4. a 5. 10. 1944. Cieľom bojov pri Starej Kremničke bolo zastaviť postup nemeckých jednotiek SS Schill a SS Tatra v smere od Žiaru nad Hronom a Kremnice na Zvolen. Nasadenie pancierového vlaku bolo spočiatku pre Nemcov prekvapením a pomohlo spomaliť rýchly postup Nemcov.

Delový vagón.
Delový vagón. Zdroj: OZ KAMENICA

Pancierový vlak Štefánik nikdy nebol priamo zasiahnutý nepriateľom..

Postup Nemcov sa pri Starej Kremničke nepodarilo zastaviť, Povstalecká armáda ustúpila smerom ku Hronskej Dúbrave. Po tom, ako Nemci už vedeli o pancierovom vlaku, tak ich útok sa sústreďoval aj na tento vlak. Zväčša to boli letecké nálety, na ktoré bol pancierový vlak najviac zraniteľný, čo zvyšovalo nároky velenia na manévrovanie vlaku počas bojov. (pozn. za zmienku stojí, že Štefánik bol jediný pancierový vlak, čo počas bojov nikdy nebol priamo zasiahnutý nepriateľom tak, že by bol vyradený z bojov počas SNP). Boje v oblasti Hronskej Dúbravy trvali do 13. 10 1944 aj za výdatnej pomoci IPV I – Štefánik. Povstalcom sa podarilo zastaviť postup nemeckých jednotiek SS do 25.10. 1944. Keďže rýchly postup Nemcov na Zvolen sa nepodaril, nemecká armáda sa pokúsila preraziť do Zvolena od Krupiny.

Príprava vlaku na boj.
Príprava vlaku na boj. Zdroj: OZ KAMENICA

Pancierový vlak bol prevelený ku Krupine a následne ku Dobrej Nive..

Nemci začali útočiť na Zvolen z juhu. Dňa 18. 10. 1944 bol smerom ku Krupine prevelený aj Štefánik. Krupinu sa obrániť nepodarilo a pancierový vlak sa stiahol do Pliešoviec. Štefánik do bojov opäť zasiahol pri ťažkých bojoch v priestore Dobrá Niva, kde sa podarilo zastaviť postup nepriateľa. O sile pancierového vlaku sa presvedčili nemeckí vojaci a na jeho zničenie nasadili letectvo. Vlak sa musel ukryť v záreze pri Podzámčoku a nepodarilo sa im ho zasiahnuť. Poškodili však trať, vlak sa nemohol vrátiť do Zvolena a hrozilo že padne do zajatia. Železničiarom sa v noci podarilo trať provizórne opraviť, aj keď vlastne nevedeli presne určiť rozsah poškodenia trate a železničného zvršku. Museli pracovať po tme, aby ich neobjavili nepriateľskí vojaci. Aby sa podarilo vlak bezpečne vyslobodiť, tak bol rozpojený a jednotlivé vagóny boli ručne pretlačené cez poškodený úsek a vlak sa nakoniec mohol vrátiť do Zvolena.

V guľometnom vozni.
V guľometnom vozni. Zdroj: OZ KAMENICA

Bojová púť pancierového vlaku Štefánik skončila v stanici Ulmanka.

Na základe bojovej situácie sa začala 25.10.1944 evakuácia zo Zvolena, ktorú ako posledný kryl pancierový vlak Štefánik. Poslednou bojovou úlohou pancierového vlaku bola obrana Starohorskej doliny. Bojovými nájazdami od tunela pri Ulmanke mal zadržiavať postupujúce nepriateľské jednotky. Z dôvodu veľkého náporu nemeckej armády hrozilo pancierovému vlaku zajatie, tak sa stiahol do stanice Ulmanka. V stanici veliteľ vlaku dal rozkaz odzbrojiť vlak a posádka pancierového vlaku prešla do blízkych hôr na partizánsky boj.

Pamätná tabuľa pri tuneli Kečka.
Pamätná tabuľa pri tuneli Kečka. Zdroj: OZ KAMENICA

IPV I – Štefánik má pamätnú tabuľu v Starej Kremničke.

Počas príprav bojovej ukážky 13.9. 2009 iniciovali účinkujúce kluby vojenskej histórie inštaláciu pamätnej tabule v Starej Kremničke, na počesť IPV I – Štefánik. Tabuľa bola slávnostne odhalená pri tuneli Kečka po skončení bojovej ukážky. Na bojovú ukážku v Starej Kremničke bolo veľa chváli od návštevníkov, hostí ale aj od členov klubov vojenskej histórie, ktorí predvádzali ukážku. Chválili si organizáciu podujatia, ale aj miesto bojovej ukážky. Miesto, kde ukážka prebiehala bolo jedno z najlepších na Slovensku, kde vo svojej histórii bojové kluby účinkovali. Terén naplno umožňoval zobraziť vernú ukážku bojov s použitím historickej bojovej techniky.

Článok bol pripravený v spolupráci s Občianskym združením Kamenica, Stará Kremnička.

IPV I - Štefánik po 65 rokoch opäť v akcii
IPV I – Štefánik po 65 rokoch opäť v akcii. Zdroj: OZ KAMENICA

Podobné články

2 Comments

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *