V SNP chýbala ťažká technika, mali pomôcť pancierové vlaky. (4. časť)
| |

V SNP chýbala ťažká technika, mali pomôcť pancierové vlaky. (4. časť)

Po skončení bojov SNP sa pancierové vlaky stali korisťou nemeckej armády. Väčšina vagónov po ich opustení zostala pojazdná, tak ich ukoristili Nemci. Čo sa s nimi stalo v ďalšom období už nie je presne známe. Po vojne v Miloviciach mali skončiť aj niektoré vagóny zo všetkých troch slovenských pancierových vlakov. Pancierové vlaky boli súčasťou práporu obrnených…

V SNP chýbala ťažká technika, mali pomôcť pancierové vlaky. (3. časť)
| |

V SNP chýbala ťažká technika, mali pomôcť pancierové vlaky. (3. časť)

Tretím, posledným a technicky najdokonalejším bol pancierový vlak MASARYK. Mal silnejšie pancierovanie a aj kvalitnejšiu výzbroj. Veliteľom bol kpt. Ján Kukliš, jeho zástupcom por. Ján Belko. Pancierový vlak MASARYK bol nasadený na úsek Brezno – Červená skala. IPV III – T. G. Masaryka. Posledným pancierovým vlakom postaveným vo zvolenských železničných dielňach bol IPV III –…

V SNP chýbala ťažká technika, mali pomôcť pancierové vlaky. (2. časť)
| |

V SNP chýbala ťažká technika, mali pomôcť pancierové vlaky. (2. časť)

Pancierové vlaky sa javili ako ideálny bojový prostriedok pre územie stredného Slovenska. Horská krajina bola popretkávaná hustou sieťou železničných tratí. Hornatý terén poskytoval množstvo vhodných úkrytov v podobe tunelov či zárezov v úbočiach svahov. Generál Golian vydal rozkaz aj na stavbu druhého pancierového vlaku. Počas stavby prvého pancierového vlaku železničné dielne navštívil 10. 9. 1944…

V SNP chýbala ťažká technika, mali pomôcť pancierové vlaky. (1. časť)
| |

V SNP chýbala ťažká technika, mali pomôcť pancierové vlaky. (1. časť)

Po vypuknutí SNP pociťovala povstalecká armáda nedostatok ťažkých zbraní, preto sa prikročilo k stavbe improvizovaných pancierových vlakov. Rozkaz na stavbu pancierových vlakov bol vydaný 4. septembra 1944. Stavba prebiehala v dielňach Slovenských železníc vo Zvolene. Povstalcom chýbala ťažká bojová technika. Od samého začiatku trpela povstalecká armáda nedostatkom ťažkej bojovej techniky. Väčšina tankov bola súčasťou Východoslovenskej…

Najdlhší jednokoľajný železničný tunel na Slovensku prerazili pred 85 rokmi.
| |

Najdlhší jednokoľajný železničný tunel na Slovensku prerazili pred 85 rokmi.

Prepojenie Banskej Bystrice priamo s Turcom bolo už naliehavé. V 30 rokoch 20. st. sa začala čoraz viac objavovať požiadavka priameho spojenia Banskej Bystrice smerom na Turiec vzhľadom na hospodársky význam trate, ale aj zo strategických dôvodov. Prípravné stavebné práce na trati začali začiatkom júla 1936. V rámci prípravných prác bola výstavba vrcholového tunela (č.14)…

Na hrade už 12 rokov sú niektoré noci strašidelné. +VIDEO
| |

Na hrade už 12 rokov sú niektoré noci strašidelné. +VIDEO

Hrad v blízkosti Žarnovice bol už nevýrazná ruina. V roku 2011 sa dala dokopy partia, ktorá sa tento stav devastácie rozhodla zastaviť a založili Združenie na záchranu hradu Revište. Odvtedy sa na hrade stal takmer zázrak, hrad vstal z popola a začalo tam aj strašiť. Najprv práca, potom zábava. Hrad Revište sa v sobotu 19.8.2023 pripravoval na vrcholné podujatie…

Z vodárenskej veže bola hvezdáreň.
| |

Z vodárenskej veže bola hvezdáreň.

Vodárenská veža bola postavená v roku 1924, v rámci vybudovania verejného vodovodu. Zásobovala vodou mesto až do roku 1962. Neskôr bola upravená jej horná časť na hvezdáreň. V roku 1924 sa vo Svätom Kríži vybudoval verejný vodovod. Vo Svätom Kríži (Žiari nad Hronom) ľudia používali pre svoju potrebu vodu zo svojich studní. V roku 1924 prišlo mesto…

Uhorská severná železnica sa stavala podľa noriem a šablón MÁV.
| |

Uhorská severná železnica sa stavala podľa noriem a šablón MÁV.

Na úseku Zvolen – Vrútky začali od augusta 1869 projektové práce, samotná stavba náročnej horskej trate sa začala v máji 1870. Projekt trate sa pre šetrenie nákladov čo najviac vyhýbal budovaniu viaduktov a mostov, ktoré nahradili množstvom tunelov, zárezov a násypov. Výpravné budovy boli rozdelené do piatich tried. Budovy na trati Uhorskej severnej železnice, známej…

Chodili sme na ZDŠ Kladnianska, v bratislavskom Prievoze.
| |

Chodili sme na ZDŠ Kladnianska, v bratislavskom Prievoze.

Bolo to v roku 1961, kedy otvorili v bratislavskom Prievoze, na tie časy najmodernejšiu školu v Československu. Škola bola založená 1. septembra 1961. Od svojho vzniku desaťročia slúžila ako experimentálne pracovisko pre Výskumný ústav pedagogický v Bratislave, k čomu bolo prispôsobené i školské zariadenie, špeciálne učebne, laboratóriá a kabinety. V roku 1958 vznikol jedinečný projekt školy v Československu. V roku 1958…

Kostol v biskupskom majeri zanikol, zostal len oltárny obraz.
| |

Kostol v biskupskom majeri zanikol, zostal len oltárny obraz.

Na biskupský majer v Kupči, neďaleko Žiaru nad Hronom zostali už len v spomienky. Jeho prosperita začala upadať po socialistickom združstevňovaní. Postupne začal upadať až úplne zanikol. Kostol ako posledný objekt, už ako ruina, bol zbúraný v roku 2015. Zostal len oltárny obraz. V Kupči, neďaleko Svätého Kríža vznikol biskupský majer. Majer bol založený niekedy v prvej polovici…

Šachový sviatok v historickom banskom meste.
| |

Šachový sviatok v historickom banskom meste.

V Kremnici sa zišli šachisti aby si účasťou na turnaji uctili pamiatku známeho a významného lekára, internistu MUDr. Kazimíra Kvietka. Lekár bol známou osobnosťou aj medzi šachistami Slovenska. Preto sa už po jedenásty krát zišli v Kremnici na memoriáli MUDr. Kazimíra Kvietka. Tentokrát sa zišlo rekordných 106 šachistov.  Turnaja sa zúčastnili aj šachové osobnosti. Pod…

Železnica do Banskej Štiavnice bola od svojho vzniku akoby nechcené dieťa. (4. časť)
|

Železnica do Banskej Štiavnice bola od svojho vzniku akoby nechcené dieťa. (4. časť)

Trať mládeže do Banskej Štiavnice slávnostne otvorili 30.10.1949. Po veľkých oslavách sa však život brigádnikov na trati pravdepodobne nezastavil, ale už s omnoho menším počtom pokračoval. Bolo ešte treba dobudovať železničnú infraštruktúru. Stanice a aj iné objekty boli zväčša ešte rozostavané, ako je aj vidno pri jazde slávnostného vlaku, pri otvorení trate. Koniec úzkokoľajnej trate. Výstavbou novej…

Železnica do Banskej Štiavnice bola od svojho vzniku akoby nechcené dieťa. (3. časť)
| |

Železnica do Banskej Štiavnice bola od svojho vzniku akoby nechcené dieťa. (3. časť)

Termín otvorenia železnice do Banskej Štiavnice sa blížil, práce išli podľa plánu, brigádnikov si čoraz viac všímali novodobí ideológovia a aj pracovníci ŠTB. Na stavbu zavítal aj prezident republiky K. Gottwald. V závere budovania prišla nečakaná udalosť, ktorá ohrozila termín odovzdania trate. Otvorenie trate sa blíži, zvyšuje sa záujem o stavbu. Práca na stavbe nebola…

Železnica do Banskej Štiavnice bola od svojho vzniku akoby nechcené dieťa. (2. časť)
| |

Železnica do Banskej Štiavnice bola od svojho vzniku akoby nechcené dieťa. (2. časť)

Iniciatívu pri dostavbe trate prebral Zväz slovenskej mládeže. Ten na svojej konferencii 27.10.1947 prijíma záväzok, že slovenská mládež vybuduje doteraz nezačatú výstavbu trate od stanice Hronská Dúbrava do km 10,770 a súčasne pomôže dokončiť už rozostavané úseky. Vzniká projekt dostavby s názvom Trať mládeže. Po februári 1948 sa zo stavby postupne stáva propagandistická stavba. Počas prípravy…

Železnica do Banskej Štiavnice bola od svojho vzniku akoby nechcené dieťa. (1. časť)
| |

Železnica do Banskej Štiavnice bola od svojho vzniku akoby nechcené dieťa. (1. časť)

Riešenie železničnej dopravy do Banskej Štiavnice úzkokoľajkou nebolo šťastné riešenie. V krátkom čase po spustení úzkokoľajnej železnice sa začali ozývať hlasy na jej rekonštrukciu, na normálny rozchod. Do Banskej Štiavnice sa vybudovalo dielo, ktoré nebolo na technickej úrovni, pričom sa dôvodilo ekonomikou. V pláne bolo aj vlakové spojenie z Levíc do Banskej Štiavnice Krátko po tom, ako…