Vodopád, ktorý je takmer v meste.
| |

Vodopád, ktorý je takmer v meste.

Jeden z najkrajších vodopádov na Slovensku sa nachádza možno pre mnohých v nezvyčajnej lokalite a to na strednom Pohroní. Je to len niekoľko stoviek metrov za posledným domom v meste. Svojou polohou je ľahko dostupný s nenáročným prístupom. Starohutský vodopád je malebné miesto s osobitným čarom. Vodopád sa nachádza na potoku približne 300 metrov severne od osady Stará Huta, ktorá…

Prvotinou svetoznámeho architekta Ladislava Hudeca bola kaplnka.
| |

Prvotinou svetoznámeho architekta Ladislava Hudeca bola kaplnka.

Vo Vyhniach boli kedysi vychýrené kúpele, dnes po nich zostalo len zopár stôp. Ich zašlú slávu naďalej pripomína jedinečná kúpeľná kaplnka. Nesie rukopis svetoznámeho architekta Ladislava Eduarda Hudeca. Na novú kaplnku bola vyhlásená zbierka. V roku 1734 postavili vo Vyhniach kaplnku sv. Jána Nepomuckého, v roku 1896 ju zbúrali z dôvodu rozširovania kúpeľov. Bolo však nevyhnutné postaviť…

Vychýrená kamenina sa vyvážala do celého sveta, dnes už je takmer zabudnutá.
| |

Vychýrená kamenina sa vyvážala do celého sveta, dnes už je takmer zabudnutá.

Kremnická kamenina je spojená s takmer 150 ročnou históriou továrne v Kremnici (1815-1956). Jej výrobky boli uznávané pre ich vysokú kvalitu a tvorivú invenciu a boli expedované do celého sveta. Čo je to kamenina. Na Slovensku sa nenachádzali typické suroviny na výrobu porcelánu, no na výrobu kameniny, prípadne fajansových alebo majolikových výrobkov ich bolo dosť….

Drevený artikulárny kostol je zapísaný v zozname UNESCO.
| |

Drevený artikulárny kostol je zapísaný v zozname UNESCO.

Významnou súčasťou kultúrneho dedičstva sú aj unikátne drevené kostoly. Drevená sakrálna architektúra je skvostom slovenskej ľudovej tvorby. Medzi takéto pamiatky patrí aj drevený artikulárny kostol v Hronseku. Drevený artikulárny kostol v Hronseku je evanjelický kostol. Protestantské cirkevné obrady sa v Hronseku vykonávali do roku 1726 v miestnom renesančnom kaštieli. Keď už vyhradené priestory pre obyvateľov širokého…

Radnica v Prievoze je národnou kultúrnou pamiatkou.
| |

Radnica v Prievoze je národnou kultúrnou pamiatkou.

V dnešnom článku sa zastavím v mojom rodnom Prievoze/Feribe, v Bratislave. Do roku 1946 to bola samostatná obec, následne bola pričlenená k mestu. Prievoz má bohatú históriu, prvá zmienka pochádza z roku 1382. Prievozská radnica je pozoruhodná stavba. Rozvojom Prievozu a pribúdajúcich obyvateľov začala obec riešiť aj sídlo radnice. V rokoch 1931-32 prišli so svojim projektom radnice architekti Christian Ludwig a…

Bratislavský mrakodrap sa stal národnou kultúrnou pamiatkou.
| |

Bratislavský mrakodrap sa stal národnou kultúrnou pamiatkou.

Dom na Námestí SNP pri Starej tržnici bol vybudovaný v rokoch 1934 – 1935. Autormi projektu boli architekti Christiana Ludwiga, Emericha Spitzera a Augustína Danielisa, Pittel & Brausewetter. Bola to vtedy najvyššia stavba v bývalom Československu. Dnes Manderlák je národná kultúrna pamiatka. Ikona architektúry 30 rokov. Ide o výnimočné moderné dielo, ktoré zmenilo celú siluetu mesta…

Železnice na Slovensku majú 175 rokov.
| |

Železnice na Slovensku majú 175 rokov.

Myšlienka prvej železnice na Slovensku úzko súvisí so zámerom spojiť železnicou Viedeň a soľné ložiská v poľskej Haliči. Bola taktiež snaha spojiť Viedeň s Budapešťou. Prvé projekty začali vznikať v roku 1836 a v ďalších rokoch. Prvý parný vlak do Bratislavy prišiel však až 20. augusta 1848. Všetko sa to začalo v Anglicku. Jazda úplne prvého železničného vlaku na…

Slovenský unikát, jednosedačková retro lanovka.
| |

Slovenský unikát, jednosedačková retro lanovka.

Južnú časť Slovenského raja v oblasti Dedinky som často navštevoval v mladosti, začiatkom 80. rokov minulého storočia. Stanovačka pri Palcmanskej Maši bola vždy super, aj keď voda dosť studená na kúpanie, ale o to lepšie podmienky na turistiku. Z Dediniek na Geravy bola v prevádzke sedačková lanovka. Projekt lanovky z Dediniek na Geravy vznikol v roku 1968. Po dvoch rokoch výstavby…

Umelecké skvosty na železničných staniciach.
| |

Umelecké skvosty na železničných staniciach.

Mnohé železničné stanice sú všedné, bez nejakých zaujímavostí. Nájdu sa však aj umelecké skvosty na staniciach. História niektorých staníc siaha aj do konca 19. a začiatku 20 storočia, keď sa začali budovať na Slovensku železničné trate. Sú však aj také, čo prešli rekonštrukciami alebo stoja na základoch pôvodných staníc. História železničnej stanice v Žiline sa začala v roku…

Po stopách murovaných prameňov Jána Filandu.
| |

Po stopách murovaných prameňov Jána Filandu.

Ak sa vyberiete na turistiku do Kremnických, Štiavnických a Balockých vrchov, alebo do pohorí Vtáčnik a Tribeč, môžete si dopriať dúšok čerstvej vody, ktorá vyteká z murovaných prameňov. Všetky ich spája meno ich autora Jána Filandu. Prírodným prameňom vracia život. Už 69 prameňov vďaka nemu získalo novú podobu. Ako obnoviť studničky, s použitím dreva alebo kameňa…

V SNP chýbala ťažká technika, mali pomôcť pancierové vlaky. (6. časť)
| |

V SNP chýbala ťažká technika, mali pomôcť pancierové vlaky. (6. časť)

V roku 2010 IPV I – Štefánik absolvoval turné po Slovensku, počas ktorého sa prezentoval pri bojových ukážkach alebo pri statických výstavách. Záujem ľudí bol veľký , súprava pancierového vlaku bola doplnená aj o tri prezentačné vagóny v ktorých bola inštalovaná výstava o SNP a pancierových vlakoch. Nadšenie z vynoveného pancierového vlaku neutíchalo. Úspech a…

V SNP chýbala ťažká technika, mali pomôcť pancierové vlaky. (5. časť)
| |

V SNP chýbala ťažká technika, mali pomôcť pancierové vlaky. (5. časť)

V období SNP zohrali pancierové vlaky postavené narýchlo v železničných dielňach vo Zvolene jednu z najvýznamnejších úloh pri obrane povstaleckého územia. Na postupujúce nemecké jednotky pôsobili neraz prekvapivo a odstrašujúco. Pri spomienkach na SNP, akoby sa táto udalosť strácala. Sláva pancierových vlakov zo SNP sa obnovila pri príležitosti 65. výročia SNP. Pri plánovaní osláv 65. výročia SNP, v roku 2009…

V SNP chýbala ťažká technika, mali pomôcť pancierové vlaky. (4. časť)
| |

V SNP chýbala ťažká technika, mali pomôcť pancierové vlaky. (4. časť)

Po skončení bojov SNP sa pancierové vlaky stali korisťou nemeckej armády. Väčšina vagónov po ich opustení zostala pojazdná, tak ich ukoristili Nemci. Čo sa s nimi stalo v ďalšom období už nie je presne známe. Po vojne v Miloviciach mali skončiť aj niektoré vagóny zo všetkých troch slovenských pancierových vlakov. Pancierové vlaky boli súčasťou práporu obrnených…

V SNP chýbala ťažká technika, mali pomôcť pancierové vlaky. (3. časť)
| |

V SNP chýbala ťažká technika, mali pomôcť pancierové vlaky. (3. časť)

Tretím, posledným a technicky najdokonalejším bol pancierový vlak MASARYK. Mal silnejšie pancierovanie a aj kvalitnejšiu výzbroj. Veliteľom bol kpt. Ján Kukliš, jeho zástupcom por. Ján Belko. Pancierový vlak MASARYK bol nasadený na úsek Brezno – Červená skala. IPV III – T. G. Masaryka. Posledným pancierovým vlakom postaveným vo zvolenských železničných dielňach bol IPV III –…

V SNP chýbala ťažká technika, mali pomôcť pancierové vlaky. (2. časť)
| |

V SNP chýbala ťažká technika, mali pomôcť pancierové vlaky. (2. časť)

Pancierové vlaky sa javili ako ideálny bojový prostriedok pre územie stredného Slovenska. Horská krajina bola popretkávaná hustou sieťou železničných tratí. Hornatý terén poskytoval množstvo vhodných úkrytov v podobe tunelov či zárezov v úbočiach svahov. Generál Golian vydal rozkaz aj na stavbu druhého pancierového vlaku. Počas stavby prvého pancierového vlaku železničné dielne navštívil 10. 9. 1944…