Na Slovensku môže zaniknúť až 85-tisíc pracovných miest

Na Slovensku môže zaniknúť až 85-tisíc pracovných miest. „Na vine“ sú elektromobily

Čoraz viac rastúca popularita elektromobilov sa týka aj Slovenska. Kým niekoho táto správa teší, dodávateľov autmobilových súčiastok na Slovensku a v Česku desí. Píšu o tom Hospodárske noviny odvolávajúc sa na agentúre Bloomberg.

Podotýka však, že výroba automobilov na Slovensku a v susednom Česku je po prepočtoch najvyššou na svete.

Problém dodávateľov spočíva v tom, že elektromotory potrebujú menej súčiastok ako tie spaľovacie. Pre tieto firmy, ktorých sa na našom území nachádza množstvo, môže ísť o problém, keďže sa snažia okrem zakázok udržať aj pracovné miesta.

Zaujímavosťou tiež je, že táto situácia môže viesť k tomu, že Slovensko spolu s Českom nezískajú toľko investorov, ktorí by podporili výstavbu tovární na výrobu batérií pre elektromobily.

Zmeniť by to mohla investícia, ktorá na naše územie prinesie prvého výrobcu batérií. Táto investícia bola označená za top investíciu uplynulého roka. Týka sa mesta Šurany, kam zo začiatku prinesie zhruba 1 500 nových pracovných miest.

Okrem toho však môže dôjsť aj k zdvojnásobeniu produkcie, ktorá má pôvodne poskytnúť batérie pre zhruba 200-tisíc áut. Výška tejto investície známa nie je, vie sa však, že do rovnakého kroku chcel investovať Volkswagen, ktorý uvažoval nad investíciou 4 miliardy eur.

Prechod k elektromobilom môže viesť k zániku až 85-tisíc pracovných miest. Podľa šéfa Zväzu automobilového priemyslu Alexandra Matušeka dôjde k problému s nezamestnanosťou, ak túto transformáciu nezvládneme.

Dotácie na elektromobily

Rozvoj elektromobility sa týka aj Slovenska, ktoré ho chce podporiť. Podľa portálu Teraz.sk sa chce inšpirovať susednými krajinami, ako je Česko alebo Rakúsko. V hre je totiž zavedenie podpory na nákup takýchto vozidiel.

Tieto nákupy by pritom boli financované z plánu obnovy. Tieto informácie však nie sú žiadnou novinkou.

Šéf Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský tak zhodnotil, že v uplynulom roku posun v rozvoji infraštruktúry pre elektroautá nenastal. Poukázal na to, že Slovensko má dlhodobý problém s čerpaním fondov z Bruselu. Inak to podľa jeho slov nevyzerá ani s plánom obnovy.

Prečo nevyužiť tieto finančné zdroje na rozvoj trhu s elektromobilmi, ktoré by sme inak pravdepodobne v roku 2026 poslali späť ako nevyčerpané? Priamo Európska komisia nám túto možnosť ponúka a Slovensko ju môže využiť pre rozvoj bezemisnej elektrickej dopravy, v ktorej výrazne zaostáva za zvyškom Európy, vrátane našich priamych susedov,“ podotkol.

SEVA ešte v roku 2024 prišla so schémou, ktorá by túto stratégiu mohla zrealizovať. Obdržalo ju aj ministerstvo životného prostredia a ministerstvo hospodrástva.

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *