Mesto Vysoké Tatry začalo riešiť 30 rokov starý problém. Návštevníci budú prekvapení
Mesto Vysoké Tatry aktívne bojuje proti vizuálnemu smogu a systematicky pracuje na eliminácii reklamných tabúľ, predovšetkým v blízkosti ciest. Primátor Jozef Štefaňák zdôraznil, že reklamy nielenže znižujú pozornosť vodičov, ale tiež ničia estetiku prostredia v Tatranskom národnom parku. Informuje o tom portál Nový Čas.
Vizuálny smog je zvyčajne problémom v mestských oblastiach s vysokou koncentráciou rôznorodých reklám, nápisov a bannerov. Štefaňák považuje za výhodu, že vizuálny smog patrí medzi problémy životného prostredia, ktoré možno relatívne ľahko riešiť. Mesto už investovalo úsilie a finančné prostriedky do odstránenia desiatok reklám.
Vec rieši aj polícia
„Vizuálny smog je problém, ktorý postihuje nielen nás, ale celé Slovensko, a preto sme sa rozhodli ho aktívne riešiť. Majiteľom reklám umiestnených vo verejných priestoroch sme zaslali písomnú výzvu na ich odstránenie. V prípade, že neodpovedali, mestská polícia (MsP) v spolupráci s majetkovým oddelením začala s ich odstraňovaním na lokalitách v majetku mesta,“ uviedol primátor.
Dodal, že reklamné plochy, ktoré neboli nahlásené, budú uskladnené v priestoroch Verejnoprospešných služieb. Majitelia si ich budú môcť po zaplatení poplatku vyzdvihnúť v stanovených časoch.
Mesto čakalo na potrebné povolenia a v súčasnosti už pokračuje v procese odstraňovania reklám v úseku medzi Starým Smokovcom a Tatranskou Lomnicou. Primátor Štefaňák vyzval všetkých, ktorí nemajú reklamy oficiálne registrované, aby ich radšej odstránili.
Náčelník mestskej polície Marián Nedorost zdôraznil dôležitosť prijímania zmien všeobecne záväzného nariadenia, spolupráce s obyvateľmi a komunikácie s prevádzkovateľmi. Podľa neho by sa pre nich mal vytvoriť vhodný priestor pre reklamu v súlade s územným plánom a s ohľadom na estetiku.
Mesto úspešne odstránilo viac ako 30 nelegálnych reklamných pútačov v spolupráci so Správou Tatranského národného parku a Správou a údržbou ciest Prešovského samosprávneho kraja.
„Smog v Tatrách nie je akceptovateľný. Mnohé navigačné šípky pri cestách boli zbytočné, keďže drvivá väčšina vodičov využíva vlastné navigačné prostriedky. Týmto krokom sme prispeli k zvýšeniu bezpečnosti na našich cestách na novú úroveň,“ konštatoval primátor a vyjadril vďaku krajskej samospráve a ochranárom za ich spoluprácu a ústretovosť, vďaka ktorým sa podarilo tento problém po 30 rokoch vyriešiť.
Vizuálny smog trápi aj Bratislavu
Bratislava ešte v roku 2021 ohlásila plán, ktorý mal viesť ku zrýchleniu odstraňovania vizuálneho smogu. Ako uvádza portál TREND, išlo predovšetkým o bilbordy, reklamné plochy na mestských pozemkoch a citylighty.
V roku 2023 došlo k stiahnutiu viacerých pútačov. Za zmienku stojí napríklad obrovská obrazovka na streche Novej Tržnice, ktorá je od októbra minulosťou.
V októbri však zmizli posledné komerčné bilbordy aj z Trhoviska Miletičova.
Starosta Ružinova Martin Chren na sociálnej sieti uviedol, že „jediné dva bilbordy, ktoré zostanú, sú majetkom samotného trhoviska (zo strán hlavného vstupu z Miletičovej), neslúžia na komerčnú činnosť, ale na pravidelné informovanie obyvateľov o kultúrnych podujatiach na trhu, o otváracích hodinách, či o lokálnych predajcoch.“