Kremnica bola v minulosti centrom zimných športov
|

Kremnica bola v minulosti centrom zimných športov. Bolo tu 240 km lyžiarskych trás a 3 skokanské mostíky.

Kremnica bola v minulosti významným centrom zimných športov, ktorých rozvoj nastal po vybudovaní železničnej trate spájajúcej Budapešť s Vrútkami v roku 1872. Vo väčšej miere sem začali cestovať turisti a športovci vlakom z Budapešti, ktorí prišli aj s pomenovaním, respektíve prezývkou Slovenský Semmering.

Kremnica - Slovenský Semmering.
Kremnica – Slovenský Semmering. Zdroj: OZ KAMENICA

Rozvoj zimných športov nastal po vybudovaní Uhorskej severnej železnice.

Železničná trať Budapešť – Vrútky bola postavená v roku 1872, hlavne pre potreby priemyslu, aby Uhorsko malo prístup k ložiskám uhlia v Sliezsku. Nemalej miere nová trať prispela aj k rýchlejšiemu cestovaniu v smer juh-sever v rámci Uhorska. Postupne začína vzrastať význam starobylého banského mesta Kremnica, ktoré z hľadiska vtedajšieho cestovného ruchu ponúkalo mnohé možnosti vyžitia, hlavne v zime. Vo väčšej miere sem začali cestovať turisti a športovci vlakom z Budapešti, ktorí prišli aj s pomenovaním, respektíve prezývkou Slovenský Semmering. Pripomínalo im to rakúske stredisko Semmering, pre podobnosť s možnosťami vyžitia v Kremnici a okolí, hlavne pri zimných športoch. Cestovanie do Kremnice bolo pre nich výhodnejšie ako do rakúskych zimných stredísk. Postupne sa pomenovanie Slovenský Semmering udomácňuje a začína sa dostávať aj do oficiálnych materiálov Kremnice.

Kremnica - stredisko zimných športov
Kremnica – stredisko zimných športov. Zdroj: OZ KAMENICA

O zimných športoch v Kremnici sa píše v turistickom sprievodcovi z roku 1931.

V propagačných materiáloch, turistických sprievodcoch a mapách sa ešte v 30. rokoch 20. storočia bežne objavuje spojenie Kremnica – Slovenský Semmering. V turistickom sprievodcovi z roku 1931 sa o Kremnici píše: Krásne, hornaté okolie mesta Kremnice je ideálnym prostredím pre tento v pravde kráľovský šport. Prekrásnymi lesnými partiami, ktorými je Kremnica bohate obdarená, dlhými, miernymi i strmými sjazdami vábi milovníkov lyžiarskeho športu. Závody v behu a skoku konajú sa tu každého roku miestnymi spolkami a Kremnica hostila už závodníkov zvučných mien Purket, Wende etc. (pôvodný text z turistického sprievodcu)

Skokanský mostík v Kremnici
Skokanský mostík v Kremnici. Zdroj: OZ KAMENICA

Po troch skokanských mostíkoch v Kremnici dnes už nezostali žiadne stopy.

Pod nádražím, na svahu zvanom Rennwiese, sú dva cvičné môstky pre mládež, nad nádražím pod Kremnickým štítom (1007 m) je veľký môstok závodný. Pod ním sú vojenské baráky horskej brigády, cvičieva tu vojsko. Príležitostí k jazde a cvičeniu na lyžiach u samého mesta Kremnica je veľa; na celom Rennwiese, pod nádražím, i nad ním, na svahoch u Veterníka, všade býva dosť snehu. (pôvodný text z turistického sprievodcu)

Útulňa na Skalke.
Útulňa na Skalke. Zdroj: OZ KAMENICA

Prvá útulňa na Skalke bola postavená v roku 1913.

Hlavným strediskom krásnych lyžiarskych partií je turistická útulňa mesta Kremnice Skalka, bola postavená mestom r. 1913. Táto malebne položená útulňa je veľa lyžiarmi navštevovaná, lebo možno od nej podnikať kratšie i dlhšie túry. Smerom západným, čarokrásnou, zasneženou smrekovou alejou vchádzame ako pohádkou do eldoráda lyžiarov, na Zadné a Predné Pláne (Hintere 1174 a Vordere Freiungen 1062 m a 1039 m). Na Pláňach jazdí mnoho lyžiarov obojeho pohlavia, tešiacich sa z krás a nádhery zimy. Poriadajú sa tu tiež lyžiarske kurzy. (pôvodný text z turistického sprievodcu)

Lyžovačka na Skalke
Lyžovačka na Skalke. Zdroj: OZ KAMENICA

V turistickom sprievodcovi z roku 1931 je opísaných 20 lyžiarskych trás s dĺžkou 240 km.

V turistickom sprievodcovi z roku 1931 je v okolí Kremnice opísaných 20 lyžiarskych trás, v celkovej dĺžke vyše 240 km. Zväčša sú to trasy do 10 km, ale aj niekoľko dlhších. Rekordná bola trasa Skalka – Vyhnatová – Flochova – Čierna voda – Žarnovická dol. – Kráľ. Studňa. Táto trasa má 31 km. Lyžiarske trasy z okolia Kremnice sú vedené všetkými smermi. Napríklad smerom do Banskej Bystrice, do Harmanca, smerom na Turček, Štubňu, do Badína a Zvolena, na hrad Šášov…

Lyžiari pred chatou na Skalke
Lyžiari pred chatou na Skalke. Zdroj: OZ KAMENICA

Ubytovanie v Kremnici sa rozširovalo so zvyšujúcim sa počtom návštevníkov.

Možnosti ubytovania je v Kremnici už dosť. V niekoľko vilách a hlavne v budove sanatória dr. Kleina v Bystrickej doline (Zvolenskej), v meste v novom hoteli Turcerovom a v hoteli Jeleň. Kto spokojí sa s jednoduchším ubytovaním, tomu doporučujeme útulňu Skalku, kde za nocľah sa platí 4-6 Kč; čaj, kávu a mlieko, tiež celodennú stravu možno dostať u strážcu útulne za mierne ceny. V útulni je možno si tiež variť z vlastných zásob. Železničné spojenie s Kremnicou je veľmi dobré. Od Prahy dva priame rýchliky (cez Mor. Ostravu) ráno a večer, tam i zpäť. Tiež Bratislava má priame rýchliky cez Žilinu, lebo zrýchlené vlaky na Zvolen. (pôvodný text z turistického sprievodcu)

Sanatórium Dr. Kleina
Sanatórium Dr. Kleina. Zdroj: OZ KAMENICA

Keď Kremnica Slovenským Semmeringom bola.

Dnes je to už zväčša spomienka na históriu Kremnice a jej okolia, ako aj na pomenovanie jednej z najkrajších horských tratí na Slovensku. V súčasnosti železničná trať stratila už význam, pre ktorý bola vybudovaná. Stala sa z nej len miestna regionálna trať s minimálnou premávkou. Je to možno aj škoda, lebo Slovenský Semmering by sa dalo považovať za značku Kremnice a železničnej trate, z ich nedávnej histórie. (pozn. Pomenovanie Slovenský Semmering patrilo Kremnici, a z toho bolo odvodené aj pomenovanie železničnej trate. Často sa mylne uvádza, že toto pomenovanie patrilo železničnej trati pre jej podobnosť s traťou v rakúskom Semmeringu.) Dnes sa občas možno stretnúť s pomenovaním Slovenský Semmering pri niektorých akciách spojených s históriou mesta alebo železničnej trate.

Keď Kremnica Slovenským Semmeringom bola
Keď Kremnica Slovenským Semmeringom bola. Zdroj: OZ KAMENICA

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *