Visutá lanovka
|

Jedinečnou atrakciou vo Vysokých Tatrách je cesta lanovkou na druhý najvyšší štít.

K najvyhľadávanejším turistickým atrakciám Vysokých Tatier patrí lanovka na Lomnický štít, z ktorého je jedinečný a nezabudnuteľný pohľad na tatranské štíty.

Lomnický štít
Lomnický štít. Fotoarchív: František Kovár

Prvá lanovka vo Vysokých Tatrách sa začala stavať v roku 1936.

Po vybudovaní Košicko-bohumínskej železnice do Popradu (1871), železnice Studený Potok – Tatranská Lomnica (1895) a tratí Tatranských elektrických železníc v rokoch 1908 – 1912, sa začali objavovať úvahy o stavbe lanovky vo Vysokých Tatrách. Ako prvá sa objavila vízia výstavby lanovky na Gerlachovský štít, ktorá však nebola realizovaná pre svoju náročnosť. Ako jednoduchší cieľ sa viac javil Lomnický štít. Lanovka z Tatranskej Lomnice na Lomnický štít bola projektovaná v dvoch etapách. Prvý úsek visutej lanovky z Tatranskej Lomnice na Skalnaté pleso sa vybudoval v roku 1937. Z dôvodu nedostatočnej technickej spôsobilosti v októbri 1999 Štátny dráhový úrad tento úsek odstavil a vyradil z prevádzky. Úplne posledná jazda lanovky sa uskutočnila len pre zamestnancov lanovky 12. 4. 2005. Táto rozlúčková jazda je zachytená na dokumentárnom filme Príbeh jednej lanovky.

Lomnický štít z lanovky
Lomnický štít z lanovky. Fotoarchív: František Kovár

Visutá lanovka na Lomnický štít začala voziť turistov v roku 1941.

Prvé práce na stavbe lanovky zo Skalnatého plesa na Lomnický štít začali v roku 1936, bola to ťažká a vyčerpávajúca práca. Priebeh prác na stavbe závisel hlavne od počasia. Robotníci a technici mohli na stavbe lanovky pracovať prevažne len štyri mesiace v roku, od konca júna do začiatku novembra. Aj v tomto období však boli práce prerušované v závislosti od počasia, ako zima, sneh, silný vietor. V ostatnom období, počas zimných mesiacov práce prebiehali len pri priaznivom počasí. Práce na lanovke sa ukončili na jeseň 1940 a začala sa skúšobná prevádzka. Od 30. 5. 1941 začala visutá lanovka prepravovať na Skalnaté Pleso materiál na stavbu hvezdárne, ktorú stavala firma Šašinka z Popradu. Do konca augusta 1941 vyviezla 711 ton materiálu. S prepravou ľudí na Skalnaté pleso sa začalo na jeseň 1941. Observatórium otvorili 19. 9. 1943.

Tatry z lanovky
Tatry z lanovky. Fotoarchív: František Kovár

Lanovka je zavesená na lane dlhom 1867 m.

Technické riešenie visutej lanovky patrilo medzi svetový unikát. Lanovka medzi Skalnatým plesom a Lomnickým štítom bola pôvodne zavesená na lane s dĺžkou 1 867 metrov, s výškovým rozdielom medzi oboma stanicami 868 metrov. V južnej stene štítu mala jedinú podperu. Po generálnej rekonštrukcii v roku 1973 bola podpera demontovaná a do prevádzky uviedli novú kabínkovú lanovku.

Na Lomnickom štíte
Na Lomnickom štíte. Fotoarchív: František Kovár

Na Lomnický štít je prístup aj po turistických chodníkoch.

Pre tých, ktorí preferujú pešiu turistiku je možnosť dostať sa na Lomnický štít po turistickom chodníku. Najľahšou a najobľúbenejšou trasou je výstup z Lomnického sedla, ktorý je vhodný aj pre začiatočníkov. Kabínkovou lanovkou sa vyveziete na Skalnaté Pleso, odtiaľ sedačkovou lanovkou do Lomnického sedla. Odtiaľ pokračujete výstupom na Lomnický štít. Prevýšenie z Lomnického sedla je 443 m, čas výstupu približne 4 hod.. Ostatné trasy sú už náročné a vhodné pre skúsených turistov.

Výhľad z výšky 2634 m
Výhľad z výšky 2634 m. Fotoarchív: František Kovár

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *