Falošné zľavy a umelé navyšovanie cien skončili. Nový zákon o ochrane spotrebiteľa prinesie novinky
Od 1. júla 2024 nadobudol účinnosť nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý prináša novinky týkajúce sa nakupovania cez internet. Tento zákon obmedzuje vytváranie falošných recenzií a umelé navyšovanie cien.
Mária Auxtová, Country Manager pre Slovensko spoločnosti Shoptet, ktorá zabezpečuje prevádzku viac ako 6 000 slovenských e-shopov, uvádza, že zmeny znamenajú komplexnejšie úpravy a prispôsobenie sa európskym štandardom. Téme sa venoval portál Pravda.sk.
„Väčšina obchodníkov sa správa korektne, avšak občas sa objavia aj takí, ktorí konajú neeticky. Vítame každý krok smerom k transparentnejším a spravodlivejším podmienkam pre e-shopárov a ich zákazníkov,“ uvádza Auxtová. Ďalej zdôrazňuje dôležitosť zmien pre spotrebiteľov, ako je vyššia ochrana pred umelým zvyšovaním cien a falošnými recenziami.
Auxtová poznamenáva, že označenie zľavy či akcie stále slúži na zaujatie pozornosti zákazníka, pričom čím je väčšia, tým lepšie. Problém však spočíva v tom, že niektorí e-shopári umelo zvyšujú pôvodnú cenu, čím vytvárajú zdanie vyššej zľavy, než je skutočná. Nový zákon sa snaží tento stav zmeniť.
Nové pravidlá vyžadujú, aby každá reklama na akciový tovar obsahovala informáciu o jeho predchádzajúcej cene. Za túto cenu sa bude považovať najnižšia suma, za ktorú bol tovar predávaný alebo poskytovaný obchodníkom počas 30 dní pred začatím akcie. Ak bola doba predaja kratšia ako 30 dní, uvádza sa najnižšia cena od jej začiatku.
Oliver Majdúch, Managing Partner advokátskej kancelárie Mathison a špecialista na IT právo uvádza, že v prípade podozrenia z porušenia zákona môže zákazník podať podnet Slovenskej obchodnej inšpekcii. Je vhodné priložiť kópie všetkých relevantných dôkazov, ako napríklad screenshoty.
Falošným recenziám odzvonilo
Dnes mnoho ľudí pred nákupom skúma recenzie produktov, preto nový zákon zavádza opatrenia na zabezpečenie ich dôveryhodnosti. Podľa neho majitelia e-shopov musia zabezpečiť, aby recenzie pochádzali od skutočných zákazníkov, ktorí produkt reálne zakúpili alebo použili. V opačnom prípade by mohlo ísť o falošné hodnotenie.
Mária Auxtová vysvetľuje, že e-shopy môžu napríklad obmedziť pridávanie recenzií len na registrovaných používateľov, ktorí si daný produkt v minulosti zakúpili.
Taktiež sa považuje za falošnú recenziu, ak sám obchodník poverí inú osobu, aby poskytla nepravdivé hodnotenia alebo odporúčania spotrebiteľom.
Oliver Majdúch upozorňuje, že toto sa týka aj sociálnych médií a možných nepravdivých recenzií od influencerov, čiže situácií, keď recenzie nie sú od skutočných spotrebiteľov, ktorí produkt zakúpili alebo skutočne použili.