Elektronické služby štátu využíva čoraz viac Slovákov
V minulom roku bolo prostredníctvom Ústredného portálu verejnej správy slovensko.sk zaregistrovaných približne 2,94 milióna podaní a odoslaných približne 23,84 milióna rozhodnutí.
V minulom roku poskytovala Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby poradenstvo ohľadom elektronických schránok a služieb prostredníctvom 14 operátorov portálu. Ústredné kontaktné centrum (ÚKC) spracovalo viac ako 67 000 požiadaviek a poskytlo podporu pre dva projekty – Slovensko v mobile a Digitálni seniori, uvádza portál O peniazoch.
Odbor komunikácie rezortu investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR. uviedol, že táto aktivita umožnila operátorom rozšíriť odborné znalosti a zlepšiť kvalifikáciu, čím došlo k zvýšeniu profesionálnej úrovne poskytovaných služieb. Okrem toho sa NASES zaoberá spracovaním listinných a elektronických žiadostí súvisiacich s elektronickými schránkami.
V roku 2023 prijal a vybavil 12 107 žiadostí, pričom 8 555 z nich boli listinné a 3 552 elektronické.
Množstvo noviniek
Na portáli Slovensko.sk, kde štátne inštitúcie zasielajú oficiálnu úradnú komunikáciu prostredníctvom elektronických schránok, boli v septembri 2023 implementované očakávané novinky. Medzi týmito inováciami patrí aj automatické preposielanie správ na e-mail. Vylepšenia boli objednané zo strany štátu ešte v roku 2022.
Pre využitie novej funkcionality automatického preposielania správ jednoducho po prihlásení do elektronickej schránky prejdite do ľavého menu a vyberte možnosť Nastavenia – Nastavenia preposielaných správ. Tu môžete pridať jednu alebo viac e-mailových adries do príslušného formulára. Po pridaní e-mailových adries sa obsah každej nové doručenej správy vrátane príloh automaticky prepošle na zadané adresy.
Taktiež je možné aktivovať funkciu, ktorá neposiela oznámenia o technických správach, napríklad informácie o odoslaní a chybové správy, píše portál Živé.
Medzi novými možnosťami sa tiež objavili hromadné operácie v rámci správ – možnosť označiť správy ako prečítané, presúvať obsah priečinkov a vymazávať obsah priečinkov.
Používatelia majú tiež možnosť stiahnuť celý obsah svojej elektronickej schránky na lokálne úložisko raz za tri mesiace.
„Pre využitie tejto funkcie je nevyhnutný zákonný alebo plný prístup k elektronickej schránke,“ zdôrazňuje štát. Funkciu nájdete v časti Nastavenia – Informácie o schránke. Po jej aktivácii príde správa s odkazom na stiahnutie archívu do elektronickej schránky do 48 hodín.
Ak ide o správy, pri ktorých je potrevné potvrdiť prevzatie, sa v preposlanom e-maili nachádzajú iba základné informácie. Aby bolo možné správu prevziať, je potrebné navštíviť Slovensko.sk, následne sa prihlásiť a potvrdiť doručenie zadaním bezpečnostného kódu.
„Samotná správa (rozhodnutie) sa automaticky neprepošle, nakoľko sa čaká na jej prevzatie, ktoré je možné vykonať iba v elektronickej schránke,“ ozrejmuje Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby.