Dve horské železničné trate
|

Dve horské železničné trate na strednom Slovensku majú spolu 34 tunelov.

Dve horské železničné trate na strednom Slovensku sú raritou pokiaľ ide o železničné tunely. Celkovo sa tu nachádza spolu 34 tunelov. Železničná trať Zvolen – Vrútky (Uhorská severná železnica) bola vybudovaná v roku 1882. Železničná trať Banská Bystrica – Horná Štubňa sa stavala v rokoch 1936 – 1940.

Pôvodný tunel Kečka.
Pôvodný tunel Kečka. Zdroj: OZ KAMENICA

Pôvodne bolo vybudovaných 10 tunelov, neskôr pribudli dva a jedna galéria.

Pôvodná trať Uhorskej severnej železnice postavená v rokoch 1870-72, neskôr známa aj ako Slovenský Semmering, patrí medzi najzaujímavejšie horské železničné trate na Slovensku. Trať sa prediera cez Kremnické vrchy množstvom skalných zárezov a tunelov, pridŕža sa úpätí. Kľukatí sa s najmenšími polomermi oblúkov až 275 m. Náročný horský terén si už pri stavbe trate vyžiadal množstvo technických stavieb. Na trati bolo postavených 10 tunelov s celkovou dĺžkou 2763 m. V roku 1898 boli niektoré tunely obnovované a predlžované. V 30-tych rokoch boli vybudované tunely Hrenca II a Kremnický. Pôvodné skalné zárezy zaklenuli liatym betónom. Tunel Sohler bol predĺžený o galériu. Týmito úpravami dosiahli tunely celkovú dĺžku 3174 m…

Tunel A. Hlinku, dnes Čremošniansky tunel.
Tunel A. Hlinku, dnes Čremošniansky tunel. Zdroj: OZ KAMENICA

Zo 14 tunelov na projekte bolo nakoniec 22 tunelov.

Počas štyroch rokov bolo na trati Banská Bystrica – Dolná Štubňa vybudovaných 22 tunelov s celkovou dĺžkou 12 211 m. Projekt počítal so 14 tunelmi, preto sú očíslované od čísla 1 po číslo 14. Zvyšné tunely, označené kombináciou čísla a malého písmena, boli vybudované kvôli výhodnosti tejto varianty oproti povrchovému vedeniu. Pre nevhodné podložie v úseku projektovanej trate, tak bol vybudovaný tunel 2a. Tunely 3a, 4a, 4b, 4c, 4d, 5a boli vybudované namiesto hlbokých zárezov s vysokými skalnými stenami alebo múrmi. Tunel č. 8 bol budovaný v tvare veľkého oblúka v Starohorskej a Bystrickej doline s cieľom získať nadmorskú výšku. Je považovaný za jeden tunel, prerušený tokom rieky Bystrica. Najdlhším tunelom trate je tunel č. 14 – Čremošniansky, ktorý je zároveň najdlhším železničným tunelom na Slovensku (bolo tak aj v rámci Československa). Jeho prerazenie trvalo 23 mesiacov…

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *