Dvanásť tunelov a niekoľko rarít symbolizuje horskú železnicu zo Zvolena cez Kremnicu do Vrútok.
Dvanásť tunelov a niekoľko rarít nájdete na pôvodne Uhorskej severnej železnici postavenej v rokoch 1870-72. V neskorších rokoch železničná trať dostala prezývku Slovenský Semmering. Trať ŽSR 171 patrí medzi najzaujímavejšie horské železničné trate na Slovensku.
Prechod železnice cez Kremnicu patril medzi odvážne projekty železničného staviteľstva.
Stavba trate bola technicky veľmi náročná. Prechod železnice cez Kremnicu patril na tú dobu medzi odvážne projekty železničného staviteľstva. Železničná trať na 35 km úseku z údolia Hrona pri Jalnej (260,62 m n.m.) musela neustále stúpať na vrcholovú stanicu Piargy (Kremnické Bane) v nadmorskej výške 770,44 m n.m. na dlhých úsekoch až 16‰ a takisto veľkým klesaním (16‰) sa železničná trať spúšťa do údolia Turca. Projektanti sa usilovali o maximálne zníženie nákladov na stavbu vylúčením viaduktov a mostov, ktoré nahradili množstvom zárezov, tunelov a násypov.
Tunely budovali anglickou tunelovacou metódou.
Tunely razili väčšinou v priaznivých geologických podmienkach. V sopečnom tachyte, ktorý sa nachádzal v rozpukanom a zvetranom stave, iba výnimočne v kompaktných vrstvách. Vylámanie tunelov sa dialo podobným spôsobom ako pri baníctve: kladivom a dlátom. Pri ich razení sa postupovalo anglickou tunelovacou metódou. Súčasne z obidvoch koncov vytýčeného tunela bola postupne vylámaná 2 m vysoká štôlňa postupne k stredu tunela. Nasledovalo vytýčenie osi tunela v prerazenej štôlni. Znova kontrolované a po ustanovení fixných bodov sa začalo s rozširovaním štôlne na celý profil tunela. Po rozširovaní určila komisia tie časti tunelov, ktoré sa mali kvádrami obmurovať. Odvodňovacie práce väčšieho rozsahu boli potrebné len výnimočne – napr. pri tuneli Blaufuss.
Pôvodne bolo vybudovaných 10 tunelov, neskôr pribudli ešte dva.
Trať sa prediera cez Kremnické vrchy množstvom skalných zárezov a tunelov, pridŕža sa úpätí. Kľukatí sa s najmenšími polomermi oblúkov až 275 m. Náročný horský terén si už pri stavbe trate vyžiadal množstvo technických stavieb. Na trati bolo postavených 10 tunelov s celkovou dĺžkou 2 763 m. V roku 1898 boli niektoré tunely obnovované a predlžované. V 30-tych rokoch boli vybudované tunely Hrenca II. a Kremnický. Pôvodné skalné zárezy zaklenuli liatym betónom. Tunel Sohler bol predĺžený o galériu. Týmito úpravami dosiahli tunely celkovú dĺžku 3 174 m. Tunely na trati v smere od Hronskej Dúbravy: Pitelová (374 m), Veľká Skalka (213 m), Malá Skalka (79 m), Skalica (66 m), Kečka (333 m), Lehôtka (107 m), Hrenca I. (486 m), Hrenca II. (130 m), Sohler (695 m), Kremnický (122 m), Blaufus (532 m), Turček (37 m).
Názvy tunelov sa od výstavby trate nezmenili.
Názvy tunelov ako ich poznáme dnes, zostali z čias ako sa nazývali pri stavbe. Pitelová je názov obce pri trati. Tunely Veľká Skalka, Malá Skalka, Skalica a Kečka sú názvy kopcov pri ktorých sú tunely vybudované. Tunel Lehôtka je súčasný názov obce Bartošova Lehôtka, tunel Hrenca I. je pri obci Nevoľné. Sohler je spodný tunel na úpätí Krahúľ v smere od Zvolena, Blaufuss je starší nemecký názov hory a obce Krahule. Posledný tunel Turček je názov obce, pri ktorej sa nachádza.
Tunel Skalica po vojne predĺžili o 20 m.
Tunel Skalica má v súčasnosti dĺžku 67 m. Pôvodne bol o 20 m kratší, ale zvetrávanie ryolitových tufov na výlomoch vyvolalo v r. 1937 potrebu tunelovú rúru predĺžiť. Pri prechode frontu obidva konce tunela vyhodili Nemci do vzduchu. Portály rekonštruovali v rokoch 1946-48.
Tunel Kečka prechádzal dlhé obdobie rôznymi úpravami.
Tunel Kečka (v historických materiáloch Käčka). Razený bol v pevnom ryolitovom kameni, takže po výstavbe v roku 1872 ostalo 136 m tunela bez obmurovky (včítane východového kremnického portálu). Až v rokoch 1954 až 1970 sa tunel kompletne dobetónoval. Pritom sa na východnej strane v rokoch 1956-60 predĺžil o 35 metrov a vznikol tak portál s plášťom. Vchodový portál od Starej Kremničky je pôvodný, kamenný. Zaujímavosťou je, že hoci kremnické tunely nie sú tak zavodnené, ako harmanecké, pred Kečkou bola v skalnom výlome zachytená pramenná jímka (po predĺžení tunela bola upravená v tuneli do šachty).
Priepuste pod traťou mylne považované za tunely.
Železničný priepusť v km 237,4 (pri tuneli Kečka, laikmi považovaný za tunel pod traťou) bol postavený pri výstavbe trate. Vzhľadom na to, že sa tieto priepusty budovali v strmších horných častiach dolín, ktoré trať prekonávala vysokými násypmi, museli mať kvalitnú stavbu. Priepust je dlhý 69,60 m, vysoký 2,40 m, široký 2,00 m, presypávka pod koľajou je vysoká 10,30 m. Aj dnes, po vyše 150 rokoch bez údržby, je vo veľmi dobrom stave. Vzhľadom na jeho rozmery sa dá predpokladať, že slúžil nielen pre odvodnenie občasného vodného toku, ale aj pre povozy. Neďaleké priecestie sa vybudovalo až neskôr, keď šírka priepustu prestala vyhovovať preprave.
Na trati boli rarity, už aj v rámci bývalého Československa.
Železničná trať má aj niekoľko zaujímavých rarít, či už to bolo v rámci Československa (ČSD), alebo Slovenska (ŽSR). Na trati sa nachádza najhlbší zárez na Slovensku medzi zast. Stará Kremnička a žst. Bartošová Lehôtka. Nachádza sa tu aj jediná galéria (galériový tunel, ako ochrana pred zosunom kamenia a snehu), pred tunelom Sohler v smere od Kremnických Baní. Galéria má 12 otvorov a dĺžku 48,6 m. Ďalšou raritou je tunel Turček, najkratší jednokoľajný tunel (37,7 m.), postavený v klesaní 16 ‰, v ostrom ľavotočivom oblúku.
Jazda vlakom po tejto trati je jedinečný zážitok.
Jazda vlakom po tejto trati ponúka aj niekoľko zaujímavých pohľadov na okolie trate. Zväčša sú to výhľady na údolia, nad ktorými železnica prechádza. Medzi najkrajšie výhľady z vlaku patria niekoľkokrát sa opakujúce pohľady na Kremnicu, rozprestierajúcu sa v údolí pod železničnou traťou. Zaujímavý je aj úsek medzi Trnavou Horou a Starou Kremničkou, s pohľadom na údolie Hrona a Štiavnické vrchy. Je škoda, že na niektorých úsekoch výhľadu bránia vysoké stromy pri trati. V minulosti pod železničnou traťou na mnohých miestach zväčša nerástli stromy, boli tam len lúky a pasienky. Železničná trať dnes vyhľadávajú fanúšikovia histórie. Na trati často vidieť jazdu historického vlaku.