Dva drevené kostoly
|

Dva drevené kostoly patria medzi tatranské architektonické unikáty.

Dva drevené kostoly sa zaraďujú medzi majstrovské diela tatranskej drevenej architektúry. Kostoly boli vybudované na prelome 19. a 20 storočia. Jeden stojí v Dolnom Smokovci a druhý v Tatranskej Javorine.

Kostol Najsvätejšieho Spasiteľa
Kostol Najsvätejšieho Spasiteľa. Zdroj: OZ KAMENICA

Stavbu kostola projektoval významný architekt Gedeon Majunke.

Rímskokatolícky drevený kostol je jedna z najvýznamnejších stavebných pamiatok tatranskej obce, bol postavený koncom 19. storočia v neoklasicisticko-secesnom štýle. Drevený kostol v Dolnom Smokovci bol postavený 1891 pre potreby tatranských hostí, ale aj pre potreby rozrastajúcej sa dolnosmokoveckej osady. Podnet k výstavbe kostola vyšiel z pravidelných hostí Dolného Smokovca, ktorí medzi sebou usporiadali aj finančnú zbierku na úhradu jeho stavebných nákladov. Sumou na jeho výstavbu prispela aj Spišská banka a arcikňažná Izabela, ktorá sama vyšila a darovala omšové rúcho z bieleho hodvábu a štyri umelecky hodnotné vázy. Stavbu projektoval významný architekt Gedeon Majunke (1855–1921) zo Spišskej Soboty. Bol to renomovaný odborník, ktorý mal v Tatrách zrealizovaných už viac úspešných stavieb. Kostolík mal v čase svojho vzniku veľký úspech, písalo sa o ňom ako o majstrovskom diele tatranskej drevenej architektúry…

Kostol sv. Anny s cintorínom
Kostol sv. Anny s cintorínom. Zdroj: OZ KAMENICA

Predlohou kostola v Tatranskej Javorine mal byť kostol v Dolnom Smokovci.

Katolícky drevený kostol sv. Anny v Tatranskej Javorine patrí medzi slovenské unikáty. Vybudoval ho v roku 1903 knieža Kristián Kraft Hohenlohe, v nádhernom prostredí Belianskych Tatier. Hohenloheho zaujal kostol v Dolnom Smokovci a tak v roku 1900 zadal objednávku staviteľovi Jánovi Blisznerovi, aby mu v podobnom duchu navrhol a postavil nový kostol v Tatranskej Javorine. Vzhľadom na to, že sa projekt kostola veľmi podobal predlohe, Hohenlohe si ho prial pozmeniť a dodať nový charakter a výzdobu. Knieža prišiel s myšlienkou, aby kostol bol zasadený do nórskeho alebo švédskeho štýlu, čím by lepšie zapadol do horskej tatranskej krajiny. Túto požiadavku tlmočil začiatkom roka 1901 osobný sekretár kniežaťa Drobig stavebnej firme Hugo Baum vo Vroclave, ktorú oslovili so žiadosťou o prepracovanie projektu. Kniežaťu sa nový projekt pozdával, a tak znovu oslovili staviteľa Bliesznera na jeho realizáciu. Hohenlohe veľmi starostlivo a do detailov riešil interiérového zariadenie kostola…

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *