Centrom zimných športov bol v minulosti Slovenský Semmering.
Železničná trať Budapešť – Vrútky bola postavená v roku 1872, hlavne pre potreby priemyslu, aby Uhorsko malo prístup k ložiskám uhlia v Sliezsku. Nemalej miere nová trať prispela aj k rýchlejšiemu cestovaniu v smer juh-sever v rámci Uhorska. Postupne začína vzrastať význam starobylého banského mesta Kremnica, ktoré z hľadiska vtedajšieho cestovného ruchu ponúkalo mnohé možnosti vyžitia, hlavne v zime.
Kremnica bola v minulosti významným centrom zimných športov.
Vo väčšej miere sem začali cestovať turisti a športovci vlakom z Budapešti, ktorí prišli aj s pomenovaním, respektíve prezývkou Slovenský Semmering. Pripomínalo im to rakúske stredisko Semmering, pre svoju podobnosť železničnej horskej trate a s možnosťami vyžitia v Kremnici a okolí, hlavne pri zimných športoch. Cestovanie do Kremnice bolo pre nich výhodnejšie ako do rakúskych zimných stredísk. Postupne sa pomenovanie Slovenský Semmering udomácňuje a začína sa dostávať aj do oficiálnych materiálov Kremnice. Je ho možné nájsť v propagačných materiáloch, turistických sprievodcoch a mapách. Ešte v 30. rokoch 20. storočia sa bežne objavuje spojenie Kremnica – Slovenský Semmering.
O zimných športoch v Kremnici sa píše aj v turistickom sprievodcovi z roku 1931.
Krásne, hornaté okolie mesta Kremnice je ideálnym prostredím pre tento v pravde kráľovský šport. Prekrásnymi lesnými partiami, ktorými je Kremnica bohate obdarená, dlhými, miernymi i strmými sjazdami vábi milovníkov lyžiarskeho športu. Závody v behu a skoku konajú sa tu každého roku miestnymi spolkami a Kremnica hostila už závodníkov zvučných mien Purket, Wende etc. (pôvodný text)
V Kremnici boli v minulosti tri skokanské mostíky.
Pod nádražím, na svahu zvanom Rennwiese, sú dva cvičné môstky pre mládež, nad nádražím pod Kremnickým štítom (1007 m) je veľký môstok závodný. Pod ním sú vojenské baráky horskej brigády, cvičieva tu vojsko. Príležitostí k jazde a cvičeniu na lyžiach u samého mesta Kremnica je veľa; na celom Rennwiese, pod nádražím, i nad ním, na svahoch u Veterníka, všade býva dosť snehu. (pôvodný text)
Útulňa na Skalke bola postavená už v roku 1913.
Hlavným strediskom krásnych lyžiarskych partií je turistická útulňa mesta Kremnice Skalka, bola postavená mestom r. 1913. Táto malebne položená útulňa je veľa lyžiarmi navštevovaná, lebo možno od nej podnikať kratšie i dlhšie túry. Smerom západným, čarokrásnou, zasneženou smrekovou alejou vchádzame ako pohádkou do eldoráda lyžiarov, na Zadné a Predné Pláne (Hintere 1174 a Vordere Freiungen 1062 m a 1039 m). Na Pláňach jazdí mnoho lyžiarov obojeho pohlavia, tešiacich sa z krás a nádhery zimy. Poriadajú sa tu tiež lyžiarske kurzy. (pôvodný text)
V okolí Kremnice bolo vyše 240 km lyžiarskych trás.
V turistickom sprievodcovi z roku 1931 je v okolí Kremnice opísaných 20 lyžiarskych trás v celkovej dĺžke vyše 240 km. Zväčša sú to trasy do 10 km, ale aj niekoľko dlhších. Rekordná je trasa Skalka – Vyhnatová – Flochova – Čierna voda – Žarnovická dol. – Kráľ. Studňa. Táto trasa má 31 km. Lyžiarske trasy z okolia Kremnice sú vedené všetkými smermi. Napríklad smerom do Banskej Bystrice, do Harmanca, smerom na Turček, Štubňu, do Badína a Zvolena…
Ubytovanie v Kremnici v minulosti.
Možnosti ubytovania je v Kremnici už dosť. V niekoľko vilách a hlavne v budove sanatória dr. Kleina v Bystrickej doline (Zvolenskej), v meste v novom hoteli Turcerovom a v hoteli Jeleň. Kto spokojí sa s jednoduchším ubytovaním, tomu doporučujeme útulňu Skalku, kde za nocľah sa platí 4-6 Kč; čaj, kávu a mlieko, tiež celodennú stravu možno dostať u strážcu útulne za mierne ceny. V útulni je možno si tiež variť z vlastných zásob. Železničné spojenie s Kremnicou je veľmi dobré. Od Prahy dva priame rýchliky (cez Mor. Ostravu) ráno a večer, tam i zpäť. Tiež Bratislava má prieme rýchliky cez Žilinu, lebo zrýchlené vlaky na Zvolen. (pôvodný text)
Keď Kremnica Slovenský Semmering bola.
Dnes je to už zväčša spomienka na históriu Kremnice a jej okolia, ako aj na pomenovanie jednej najkrajších slovenských horských tratí. V súčasnosti železničná trať stratila už ten význam, pre ktorý bola vybudovaná. Stala sa z nej len miestna regionálna trať, kde je premávka už minimálna. Je to možno aj škoda, lebo Slovenský Semmering by sa dalo považovať za značku Kremnice a železničnej trate, z ich nedávnej histórie. Dnes je občas možné sa stretnúť s týmto pomenovaním pri niektorých akciách spojených s históriou mesta alebo železničnej trate.
Mohlo by vás zaujímať: Dvanásť tunelov a niekoľko rarít na horskej železnici, na strednom Slovensku.